خبرگزاری مستقل رسپار خبر امیدوارکننده باقری از مذاکرات در وین/ واکنش تند ایران به پیشنهاد عجیب کره جنوبی/برگزاری نشست مهم کارگروه رفع تحریم‌‌ها در وین - رسانه رسپار

برگزاری نشست مهم کارگروه رفع تحریم‌‌ها در وین/واکنش تند ایران به پیشنهاد عجیب کره جنوبی

بین الملل رسپار: در ادامه رایزنی‌ها و نشست‌ها در سطوح و فرمت‌های مختلف در شهر وین که از روز دوشنبه ۱۳ دی ماه در چارچوب دور هشتم مذاکرات وین از سر گرفته شد، پیش از ظهر امروز (شنبه) ۱۸ دی ماه نیز نشست کارگروه کارشناسی رفع تحریم‌ها با حضور کارشناسان ایران و گروه ۱+۴ (آلمان،‌فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) در محل هتل کوبورگ شهر وین پایتخت اتریش برگزار شد.

گفتنی است مذاکرات در سطح روسای هیأت‌ها نیز به صورت دو و چندجانبه امروز در وین برگزار خواهد شد.

خبر امیدوارکننده باقری از مذاکرات در وین

۱۴۰۰/۱۰/۱۸ – ۲۱:۵۶

مذاکره کننده ارشد ایران در تازه ترین ارزیابی خود از روند گفت‌وگوهایی که با محور رفع تحریم‌ها جریان دارد بیان داشت که موارد اختلاف موسوم به پرانتزهای باز رو به کاهش است.

علی باقری کنی این مطلب را شنبه شب در پایان جلسات متعدد با نمایندگان گروه ۱+۴ و پیش از آنکه هتل کوبورگ را ترک کند به خبرنگاران گفت. وی همچنین تائید کرد که مذاکرات رو به جلو و در حال پیشرفت است.

روسیه: فضای مذاکرات وین جدی و مثبت است

۱۴۰۰/۱۰/۱۸ – ۲۰:۳۹

مذاکره کننده ارشد روسیه در تازه ترین ارزیابی خود، فضای گفت‌وگوهایی را که با محور رفع تحریم‌ها جریان دارد جدی و مثبت توصیف کرد.

میخائیل اولیانوف عصر شنبه در توئیتی این مطلب را مطرح کرد. وی با بیان اینکه مذاکرات رو به جلو جریان دارد افزود که سرعت گفت‌وگوها زیاد نیست اما به صورت تدریجی پیش می‌رود.

این دیپلمات روس عنوان کرد که سایر طرف‌های مذاکره کننده نیز ارزیابی مشابهی نسبت به روند مذاکرات دارند.

وی دو شب پیش در گفت‌وگو با خبرنگاران مستقر در مقابل هتل کوبورگ بیان داشت که بر اساس ارزیابی مسکو، دست یابی به توافق نهایی تا ماه فوریه امکان پذیر است. وی اضافه کرد که نه تنها روسیه بلکه سایر طرف‌ها هم اذعان دارند که گفت‌وگوها در حال پیشرفت است.

مخالفت نیکی هیلی با تداوم مذاکرت رفع تحریم‌های ایران در وین

۱۴۰۰/۱۰/۱۸ – ۱۸:۴۳

یکی از مقام‌های سابق آمریکا که در دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سایق آمریکا در سازمان ملل متحد بود از مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین انتقاد کرد.

«نیکی هیلی» سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد روز جمعه در مصاحبه با روزنامه «واشنگتن تایمز» از تداوم مذاکرات وین و رویکرد دولت جو بایدن در این دور از مذاکرات انتقاد کرد.

نیکی هیلی در این مصاحبه جو بایدن را به دلیل آنچه که او نادیده گرفتن درخواست‌های کنگره برای پاسخگویی کامل در مورد چگونگی کاهش تحریم‌های ایران، مورد انتقاد قرار داد.

هیلی، جو بایدن را متهم کرد که در حال پنهان کاری در زمینه لغو کامل تحریم‌های آمریکا علیه ایران است.

وی گفت، این غیرمسئولانه و کاملاً خطرناک است که بایدن برای بازگشت به توافق با ایران با کنگره مخالفت کند. مردم آمریکا کاملاً حق دارند بدانند که آیا ما پول را به کشور اصلی حامی تروریسم در جهان می‌دهیم یا خیر. ما مستحق پاسخ هستیم و کنگره باید بایدن را ملزم به پاسخگویی کند.

نیکی هیلی در حالی از طرفداران سیاست فشار حداکثری علیه ایران است که سیاست فشار حداکثری به اذعان مقام‌های دولت جو بایدن شکست خورده است.

وی پیشتر گفته بود؛جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با صرف انرژی بسیاری خواستار بازگشت به برجام است. برجام توافقی بسیار خطرناک و آرزوی مرگ اسرائیل است.

دولت سابق آمریکا بعد از خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفته و به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورد.

ترامپ وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

او در حالی از قدرت کنار رفت که بابت شکست در سیاست‌هایش در برابر ایران به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

واکنش تند ایران به پیشنهاد عجیب سئول

۱۴۰۰/۱۰/۱۸ – ۱۸:۳۴

یکی از نشانه های مثبت بروز یافته از مذاکرات وین در هفته‌ای که گذشت، ورود معاون وزیر خارجه کره‌جنوبی به وین بود. با این حال گزارش‌ها حاکی از زبان سرسختانه مذاکره‌کننده ارشد ایران با دیپلمات کره‌ای است و حتی یک خبرگزاری داخلی مدعی پیشنهاد عجیب سئول مبنی بر « تسویه بدهی کره به ایران از طریق فروش اقلامی چون لوازم خانگی» شده است که از سوی باقری «قاطعانه» رد می‌شود.

وزارت امور خارجه کره جنوبی روز پنجشنبه اعلام کرد چوی جونگ کان معاون اول وزیر امور خارجه کره جنوبی با مذاکره کنندگان ارشد درگیر در مذاکرات احیای برجام در وین گفتگو کرد. این وزارت‌خانه یک روز قبل (چهارشنبه) اعلام کرده بود که هیئتی به سرپرستی چوی جونگ کان به وین سفر می‌کند تا راه‌های حل مسئله دارایی های مسدود شده ایران در کره را بررسی نمایند.

براساس گزارش آناتولی، علی باقری، معاون وزیر امور خارجه ایران نیز روز پنجشنبه با چوی جونگ کان همتای کره جنوبی خود در حاشیه مذاکرات وین دیدار کرد.

باقری که ریاست هیات ۴۰ نفره ایران در مذاکرات وین را برعهده دارد، به دیپلمات ارشد کره جنوبی گفت که آنها موظفند پول های بلوکه شده را “بدون توجه به نتیجه مذاکرات” جاری توافق هسته ای آزاد کنند.

باقری در دیدار با چوی در سفارت ایران در وین گفت که «خودداری غیرقانونی و ناموجه سئول از بازپرداخت بدهی خود به ایران “نقطه تاریکی در تاریخ روابط دو کشور خواهد بود». به گفته منابع در وین، باقری در گفت وگو با همتای کره جنوبی خود از زبان سختی استفاده کرد و خواستار بازگرداندن دارایی‌های ایران «بدون تاخیر بیشتر» شد.

بعد از این دیدار، چوی در توییتی اعلام کرد که دولتش به عنوان «حافظ وجوه مسدود شده، مدافع NPT (معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای) و کشوری که به دنبال خلع سلاح کامل شبه جزیره کره از تسلیحات هسته ای است، در طول مذاکرات کمک دیپلماتیک خواهد کرد».

به ادعای رویترز، هر گونه رفع انسداد باید توسط واشنگتن تایید شود. سئول در بیانیه‌ای اعلام کرد که معاون وزیر با ایرانی‌ها توافق کرده است که آزادسازی دارایی‌های مسدود شده «باید به صورت فوری انجام شود».

یک مقام ایرانی با تصریح اینکه این وجوه فورا آزاد نمی شود، گفت: «این موضوع در کارگروه های رفع تحریم ها در وین مورد بحث قرار خواهد گرفت».

اگرچه کره جنوبی یکی از طرف‌های توافق هسته‌ای ایران نیست، اما به مذاکرات با طرف‌های مرتبط ادامه داده است زیرا دارایی‌های ایران به ارزش حدود هفت میلیارد دلار به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران در بانک‌های کره‌جنوبی مسدود است.

با این حال  ایران می‌گوید تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند توقیف دارایی‌های ایران در سئول را توجیه کند. 

به نوشته آناتولی، مقامات ایرانی می گویند که این نشست “مستقیما” به مذاکرات در حال انجام بین ایران و گروه ۱+۴ (روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان) با هدف احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ و کاهش تنش ها بین تهران و واشنگتن مرتبط نیست.

همچنین در پی حضور معاون وزیر خارجه کره جنوبی در وین گمانه‌زنی‌های متعددی درباره ارتباط این دیدار با حصول یک توافق موقت صورت گرفته بود.

از روز دوشنبه نیز گفت‌وگوهایی فشرده در سطوح و فرمت‌های مختلف در وین برگزار شد. علاوه بر رایزنی‌های دو و چندجانبه هیأت ایرانی، براساس موضوعات مرتبط با مذاکرات، نمایندگانی از نهادهای مرتبط از جمله بانک مرکزی و سازمان انرژی اتمی نیز با هدف تسریع در روند مذاکرات و ارائه نظرات دقیق کارشناسی در وین در جلسات مرتبط شرکت کردند.

مذاکرات وین در حالی پیگیری می‌شود که قریب به اتفاق هیات‌های مذاکره کننده در گفت‌وگوهایی که با محور رفع تحریم‌ها در پایتخت اتریش جریان دارد نسبت به پیشرفت‌های حاصل شده در راستای دست یابی به توافق نهایی اتفاق نظر دارند.

دور هشتم مذاکرات وین از دوشنبه هفته گذشته (۶ آذر) آغاز و به مراحل حساسی رسیده است. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه اخیرا در گفت‌وگویی تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران خواستار ضمانت‌هایی است که «عدم اعمال تحریم های جدید و عدم بازگشت تحریم های کنونی پس از لغو شدن آن‌ها را شامل شود.» وی خاطر نشان کرد که اگر طرف های غربی قصد و اراده جدی داشته باشند، دستیابی به یک توافق خوب امکان پذیر است.

بلینکن: با روسیه برای بازگرداندن ایران به برجام همکاری می‌کنیم

آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری به بیان اظهاراتی درباره روابط مسکو و واشنگتن که این روزها به ویژه بر سر مسئله اوکراین با تنش‌های زیادی روبرو است، پرداخت.

بنابر گزارش وب سایت وزارت امورخارجه آمریکا، بلینکن در بخشی از این کنفرانس خبری اظهار کرد: روسیه و آمریکا در گذشته حتی در زمان تنش‌های بزرگ از دیپلماسی استفاده کرده‌اند.

وی افزود: ما معاهدات هلسینکی را مذاکره کردیم. سازمان همکاری و امنیت اروپا را ایجاد کردیم، معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد و سایر معاهده‌های کنترل تسلیحاتی را امضا کردیم.

وزیر امورخارجه آمریکا همچنین گفت: این هفته ما به سایر اعضای شورای امنیت پیوستیم تا تاکید کنیم یک جنگ اتمی پیروز ندارد بنابراین نباید هیچگاه اتفاق افتد. ما در مورد برنامه ایستگاه فضایی همکاری داریم.

آنتونی بلینکن در ادامه بدون اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ٢٠١٨ و نقض تعهداتش در این توافق مدعی شد: اکنون نیز با روسیه برای بازگرداندن ایران به پایبندی به برجام همکاری می‌کنیم.

این ادعا در حالی مطرح شده است که دور هشتم مذاکرات ایران و گروه ١+٤ با حضور غیرمستقیم آمریکا با هدف رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان و احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) این روزها در وین، پایتخت اتریش در جریان است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 266 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 9 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.