خبرگزاری مستقل رسپار حمله پیامکی به نمایندگان؛ قیمت خودرو را کاهش ندهید/ افزایش توان بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز/ معاون رئیس جمهور: تورم در سال آینده کاهشی خواهد بود/ اقساط تسهیلات ساخت طرح نهضت ملی مسکن چقدر است؟ - رسانه رسپار

رسپار هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «رسپار اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ بورس تعادل ندارد، فروش اموال و دارایی‌های مازاد دولتی صرف خود استان می‌شود، مجلس با هرگونه افزایش قیمت خودرو در این شرایط مخالف است، رئیس جمهور: افزایش پایه پولی خط قرمز است، امارات محموله ۲۰ تنی کیوی را پس فرستاد و گرانی ۴۰ درصدی پسته را در بر دارد.

ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۰ میلیون و ۳۶ هزار و ۲۱۰ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۲.۲ درصد معادل ۲۳۳ هزار و ۱۴۴ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۲۱ هزار و ۷۲۶ تومان رسیده است.

بورس تعادل ندارد!

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اکنون که با عدم تعادل جدی در بازار مواجه هستیم، اگر دامنه نوسان نباشد، نوسان‌هایی که اتفاق می‌افتد، بسیار شدیدتر خواهد بود. عشقی تاکید کرد: راه‌های مختلفی برای برداشتن دامنه نوسان وحود دارد؛ مثلاً ممکن است این کار را ابتدا برای شرکت‌های بزرگ‌تر و به مرور انجام دهیم.

فروش اموال و دارایی‌های مازاد دولتی صرف خود استان می‌شود

علی نوری، دبیر ستاد بودجه ۱۴۰۱ درباره کاهش منابع حاصل از مولدسازی در بودجه سال آینده، افزود: یکی از ویژگی‌های بودجه ۱۴۰۱, واقعی کردن درآمدهاست، زیرا نمی‌توان بودجه را متصل به درآمدهای غیر واقعی بست. وی اضافه کرد: در بودجه سال جاری، ۴۵ هزار میلیارد تومان درآمد از فروش اموال و دارایی‌های دولت پیش بینی شده بود که با بررسی عملکرد دولت و فرصتی که تا پایان سال وجود دارد، تنها ۵ هزار میلیارد تومان از آن محقق خواهد شد. برای اینکه بودجه سال آینده کشور با کسری مواجه نشود، باید آمار را واقعی‌تر پیش بینی کرد؛ ضمن اینکه دولت درآمد حاصل از فروش اموال و دارایی‌های خود را در بودجه ۱۴۰۱ به ۲۶ هزار میلیارد تومان کاهش داد که امیدواریم این درآمدها در سال آینده تحقق پیدا کند و دولت را با مشکل کسری بودجه مواجه نکند. با ایجاد سازوکارهای جدید، قرار است بخشی از درآمدها به استان‌ها واگذار شود و هر استانی از محل فروش اموال و دارایی‌های مازادش، منتفع شود که طرح‌های تشویقی هم در راستای رسیدن به اهداف وجود خواهد داشت. دستگاه‌های اجرایی اگر مطمئن باشند که درآمد حاصل از فروش اموال دولتی هر استان در همان جا صرف خواهد شد، انگیزه بیشتری پیدا می‌کنند؛ ضمن اینکه با سازوکار جدید، تمهیدات لازم در تبصره‌های بودجه سال ۱۴۰۱ اندیشیده شده است.

حمله پیامکی به نمایندگان؛ قیمت خودرو را کاهش ندهید

مصطفی رضاحسینی قطب‌آبادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در این چند روزه به ویژه روز یکشنبه، نمایندگان آماج حملات بی‌رحمانه، افرادی تحت عنوان سهامداران قرار گرفتند که با پیامک هایشان با فحاشی و بی ادبی و کلمات رکیک و نابهنجار نمایندگان و اعضای کمیسیون صنایع را مورد حمله قرار دادند که چرا مجلس می‌خواهد جلوی افزایش قیمت را بگیرد،‌ ما باید سود کنیم. از سوی دیگر مردم می‌گویند چرا قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند؟ ما قدرت خرید نداریم و دسته دیگری هم هستند که بلاتکلیفند. آنها می‌گویند در سال های ۹۷ و ۹۸ خودرو ثبت نام کردند و حال افزایش قیمت شامل آنها نیز شده است. این کلاف سردرگمی است و در دولت هم کسی پاسخگوی این وضعیت نیست. وی اشاره به مجوز خودروسازی‌ها برای افزایش قیمت خودرو گفت: اعضای کمیسیون صنایع در جلسه روز یکشنبه با حضور وزیر و خودروسازی‌ها موضوعاتی که در حوزه صنعت خودرو مطرح است را در دستور کار داشتند. اکثر قریب به اتفاق اعضای کمیسیون نیز به عملکرد وزیر صنعت در خصوص وضعیت خود انتقاد داشتند. ما دو شرکت خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا را داریم که وضعیت آنها مربوط به امسال و پارسال و این دولت‌ها نیست. این مشکل در همه دولت‌ها بوده و هر یک به نوعی جامعه و مردم را بازی داده‌اند.

وی با بیان اینکه مردم آسیب پذیرترین زنجیره در بحث خودرو بوده‌اند، افزود: از روز اول، دو خودروسازی باید از حاکمیت دولت خارج می‌شد. چرا دولت و وزارت صنعت با داشتن ۶ درصد سهام در خودروسازی‌ها در آنجا اعمال حاکمیت کند و در تعیین مدیران مستقیم دخالت داشته باشند تا فضایی که به وجود آمد، سر منشأش دولت باشد؟ خودروسازان مدعی هستند که ما داریم ضرر می‌دهیم، زیرا قیمت حاکمیتی است و به ما تکلیف می‌شود و هزینه‌های ما بیشتر از این است. پس چرا دولت از آنها در مقابل مردم و مجلس دفاع می‌کند؟ نماینده مردم شهر بابک در مجلس یادآور شد: به طور اخص دولت هیچ برنامه‌ای برای بخش خودروسازی و خودرو ندارد. نه تنها این دولت بلکه دولت های قبلی هم برنامه نداشتند که اگر برنامه‌ای وجود داشت ما به اینجا نمی رسیدیم که یک شبه بگویند خودرو گران شد و این تبعاتی داشته باشد که شاهدش هستیم.

مجلس با هرگونه افزایش قیمت خودرو در این شرایط مخالف است

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت که مجلس در این شرایط با هرگونه افزایش قیمت خودرو مخالف است. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به دریافت مجوز افزایش قیمت از سوی خودروسازی‌ها گفت: ما به عنوان مجلس قانع نشدیم که بر چه اساسی مجوز افزایش قیمت داده شده است. با برخی از نمایندگان عضو کمیسیون صنایع نیز در همین رابطه نشستی داشتیم. این مبنا برای ما روشن نیست. به نظر می‌رسد خودروسازها باید هزینه هایشان را کاهش دهند و این هزینه‌ها از جیب مردم برداشته نشود. وی افزود: در هر حال مجلس با هرگونه افزایش قیمت در این شرایط مخالف است. بین قیمت خودروسازان و بازار تفاوت معناداری وجود دارد. آیا با این تصمیم این دره عمیق قیمت کارخانه و بازار پر شد؟ آیا جیب دلال ها کمتر پر می‌شود؟ زمانی گفته می‌شود ما می‌خواهیم بازار به آرامش برسد و باید تولید را افزایش دهیم. ما هم قبول داریم که به هر حال قیمت مواد اولیه افزایش داشته و این تاثیر خود را بر قیمت تمام شده خودرو می‌گذارد ولی واقعیت این است که یکسری هزینه‌هاست که خودروسازان می‌توانند آن را مدیریت کنند؛ مثل نیروی مازاد. باید همه چیز در خودروسازی ها شفاف شود.

افزایش توان بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در خصوص آزادسازی منابع ارزی کشور اقدامات خوبی انجام شده است که توان بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز را افزایش داده است. صالح آبادی با اشاره به کاهش نرخ تورم در ماه های اخیر افزود: خوشبختانه لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ نیز مبتنی بر واقعیت‌ها و بدون کسری تنظیم شده است که نقش مهمی در کنترل تورم خواهد داشت. رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که تکالیف متعدد نظام بانکی در بودجه سال های گذشته، موجب افزایش ناترازی بانک‌ها و فشار مضاعف به بانک مرکزی شده بود، تاکید کرد: خوشبختانه این تکالیف در بودجه سال آینده کمتر شده است و این موضوع نقش مهمی در کنترل خلق پول بانک‌ها توسط بانک مرکزی دارد. صالح آبادی بیان کرد: موضوع رمزپول ملی از جمله موارد مهم در دستور کار بانک مرکزی است که زیرساخت و دستورالعمل های مربوط به آن تدوین شده و در آینده نزدیک آزمایشی راه اندازی خواهد شد.

معاون رئیس جمهور: تورم در سال آینده کاهشی خواهد بود

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اگر تلاش کنیم که افزایش پایه پولی و تورم خط قرمز دولت باشد، چون ریشه این در خود دولت است و دولت می‌تواند به گونه‌ای حرکت کند که به تدریج به سمت ثبات و آرامش در بازار برویم تا فعال اقتصادی با خیال آسوده سرمایه گذاری کند، می‌توانیم آنقدر نوسان ایجاد کنیم که نه خود دولتی‌ها علاقه مند به سرمایه گذاری باشند و نه بخش خصوصی. طوری منابع و مصارف را در نظر گرفتیم که دولت کسری نداشته باشد و هزینه‌های دولت را کاهش دادیم، کمترین رشد را در هزینه‌ها داشتیم و حتی در بعضی نقاط ۱۵ درصد هم کم کردیم و متوسط ۱۰ درصد حقوق را اضافه کردیم. وقتی حقوق را اضافه کنیم، چون کسری وجود دارد به استقراض متوسل می‌شویم، باید شجاع باشیم و این چرخه را متوقف کنیم. رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: تورم در سال آینده کاهشی خواهد بود و البته امسال شروع کردیم و در حد ۴/۵ واحد درصد و در آبان هم ۳/۵ واحد درصد کاهش تورم نقطه‌ای داشتیم و همین روال ادامه پیدا خواهد کرد.

رئیس جمهور: افزایش پایه پولی خط قرمز است

رئیس جمهور گفت: در بودجه ۱۴۰۱ استقراض از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی خط قرمز است. برنامه این است که این اتفاق نیفتد، چون مشکلات جدی برای اقتصاد کشور ایجاد می کند. کما اینکه ما در این چند ماهه هم تلاش کردیم، بتوانیم دولت را بدون استقراض از بانک مرکزی اداره کنیم و این آثارش را در کاهش تورم نشان می‌دهد.

اقساط تسهیلات ساخت طرح نهضت ملی مسکن چقدر است؟

محمدحسن علمداری، عضو هیات‌مدیره بانک مسکن جزییاتی از نحوه بازپرداخت تسهیلات ساخت طرح نهضت ملی مسکن را با تسهیلات ابلاغی جدید از سوی بانک مرکزی، اعلام کرد. وی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار و ابلاغ بانک مرکزی بانک‌ها مکلف شدند تا سالانه ۳۶۰ هزار میلیاردتومان را به بخش مسکن اختصاص بدهند، در خصوص پرداخت اقساط تسهیلات ساخت طرح نهضت ملی مسکن در تهران، سایر کلانشهرها، مراکز استان‌ها، سایر شهرها و روستاها توضیحاتی داد. معمول بازپرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن با لحاظ ۳ سال دوران ساخت و بازپرداخت ۱۷ ساله به این نحو است که برای تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی بدون سود دوران ساخت ماهانه هفت میلیون تومان قسط توسط مشارکت‌کنندگان و دریافت‌کنندگان واحدها پرداخت می‌شود. تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی نیز با احتساب سه سال دوران ساخت و بازپرداخت ۱۷ ساله ۶ میلیون و ۳۰۰ هزارتومان، تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی با احتساب سه سال دوران ساخت و بازپرداخت ۱۷ ساله ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. عضو هیات‌مدیره بانک مسکن در خصوص بازپرداخت تسهیلات مسکن روستایی که ۲۵۰ میلیون تومان است، گفت: تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن با لحاظ سه سال دوران ساخت و بازپرداخت ۱۷ ساله برای تسهیلات ۲۵۰ میلیون تومان ۴ میلیون تومان است. علمداری تصریح کرد: چنانچه سازندگانی طی دو سال واحدها را به پایان برسانند، بازپرداخت تسهیلات نیز ۱۸ ساله خواهد شد که میزان اقساط نیز نسبت به آن کاهش دارد.

نرخ سود وام مسکن مهر در چه صورت ۱۸ درصد محاسبه می‌شود؟

بر اساس جزو ۴ بند الف تبصره ۱۱ لایحه بودجه ۱۴۰۱، مالکان واحدهای تکمیل شده مسکن مهر که دارای خدمات زیربنایی هستند، موظفند تا پایان خرداد ۱۴۰۱ برای دریافت دفترچه اقساط مسکن مهر و تبدیل به فروش اقساطی کردن این تسهیلات به شعب بانک عامل بخش مسکن مراجعه کنند. بانک تخصصی بخش مسکن مجاز است در صورت عدم مراجعه مالکان واحدهای مسکن مهر، نسبت به دریافت اقساط این تسهیلات با نرخ سود ۱۸ درصد و تغییر نرخ سود از یارانه‌ای به نرخ مصوب شورای پول و اعتبار اقدام کند.

امارات محموله ۲۰ تنی کیوی را پس فرستاد

امارات محموله ۲۰ تنی کیوی را پس فرستاد. پیش از این نیز یک محموله کیوی از بنادر بندرعباس به مقصد هندوستان صادر شده بود که از سوی کشور مقصد مرجوع شد. سعیدی، مدیر گمرک بندر شهید باهنر بندرعباس، با اشاره به برگشت محموله ۲۰ تنی کیوی از امارت، گفت‌: این بار از شهرهای شمالی کشور به مقصد امارات متحده عربی بارگیری شده بود و به علت صادر نشدن گواهی قرنطینه برگشت خورد. منصوری، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان هم گفت: گواهی و مجوز بهداشت محموله برگشتی کیوی از کشور هند در بندرعباس صادر شده است. درباره علت برگشت محصول منتظر اعلام نظر سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی هستیم. وی افزود: صدور گواهی برای صادرات محصولات کشاورزی به هند تا اطلاع بعدی ممنوع شده است.

خط تولید لوازم خانگی در پاکستان فعال می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید از کشورهای دارای ظرفیت به عنوان پایگاه تولید لوازم ایرانی استفاده شود، به عنوان نمونه خط تولید لوازم خانگی را با پاکستان فعال می‌کنیم، قطعات لوازم خانگی را به پاکستان می‌بریم و سنگ آهن و مس پاکستان را استخراج می‌کنیم و همین کار را در افغانستان نیز انجام خواهیم داد.

پسته ۴۰ درصد گران تر شد

مصطفی احمدی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران با اشاره به تعیین قیمت آجیل شب یلدا، بیان کرد: امسال فروش آجیل و خشکبار به علت افزایش شدید قیمت‌ها، بسیار کاهش یافته است؛ بنابراین، اتحادیه قیمت آجیل شب یلدا را با حداقل سود تعیین کرده است. قیمت هر کیلوگرم آجیل شب یلدا با باسلوق حداقل ۱۵۰ و حداکثر ۲۵۰ هزار تومان تعیین شده است و قیمت هر کیلوگرم آجیل شب یلدا بدون باسلوق حداقل ۱۸۰ و حداکثر ۲۷۰ هزار تومان تعیین شده است. تنوع و کیفیت محصولات بسیار زیاد است؛ بنابراین، برحسب کیفیت ممکن است قیمت عرضه آجیل شب یلدا کمتر و بیشتر از قیمت‌های فوق باشد.

احمدی با اشاره به افزایش شدید قیمت آجیل و خشکبار در سال جاری اظهار داشت: فروش این محصولات نسبت به سال گذشته به یک چهارم تقلیل یافته است؛ بنابراین، برای تشویق مردم به خرید این محصولات امسال با کاهش سود فروشندگان حداقل سود ممکن را برای عرضه آجیل شب یلدا در نظر گرفته‌ایم. حداقل قیمت هر کیلوگرم آجیل شب یلدا با باسلوق سال گذشته ۱۱۰ هزار تومان بود که امسال با ۳۰ درصد افزایش قیمت آن را به ۱۵۰ هزار تومان رساندیم، در حالی که قیمت اغلب محصولات آجیل و خشبکار بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. احمدی با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم تخمه ژاپنی نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش یافته است، اظهار داشت: علت اصلی افزایش این محصول، کاهش تولید به علت کم آبی است. وی اظهار داشت: قیمت پسته نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 143 views بار دسته بندی : پیمانه اقتصادی تاريخ : 13 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها