خبرگزاری مستقل رسپار حمله موشکی به منطقه سبز در بغداد / واکنش انصارالله به خبر اخراج سفیر ایران از یمن / رایزنی لبنان برای بازگشت سفیرانش به کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس / تسلط ارتش یمن بر پایگاه‌های جدید در مرز با عربستان - رسانه رسپار

حمله موشکی به منطقه سبز در بغداد/ واکنش انصارالله به خبر اخراج سفیر ایران از یمن/ رایزنی لبنان برای بازگشت سفیرانش به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس/ تسلط ارتش یمن بر پایگاه‌های جدید در مرز با عربستان

بین الملل رسپار/ تحولات خاورمیانه: حمله موشکی به منطقه سبز در بغداد، واکنش انصارالله به خبر اخراج سفیر ایران از یمن، رایزنی لبنان برای بازگشت سفیرانش به کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس، تسلط ارتش یمن بر پایگاه‌های جدید در مرز با عربستان و مقابله ارتش سوریه با کاروان نظامیان آمریکایی، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

حمله موشکی به منطقه سبز در بغداد

بامداد امروز یکشنبه، منابع عراقی از شنیده شدن صدای انفجار و حمله موشکی به منطقه سبز در بغداد، پایتخت عراق خبر دادند.

به گزارش عربی ۲۱، تیم رسانه امنیتی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، منطقه سبز بغداد مورد اصابت دو موشک کاتیوشا قرار گرفت و در پی آن آژیرهای هشدار در داخل منطقه سبز به‌ صدا درآمده و سامانه پدافند هوایی سفارت آمریکا در بغداد نیز فعال شد.

صابرین نیوز هم با تایید این خبر گزارش داد، دو فروند موشک نزدیک پایگاه سوم توحید در داخل سفارت آمریکا در منطقه سبز سقوط کرده است. سطح هشدار و آماده‌باش در سفارت آمریکا به بالاترین حد رسیده است و تمام ورودی‌ها به منطقه سبز بسته شدند.

منابع امنیتی گزارش دادند، موشک اول با استفاده از سامانه سرام در هوا رهگیری و منفجر شد و داخل محوطه سفارت آمریکا سقوط کرد و موشک دوم در نزدیکی میدان محل برگزاری جشن‌ها و مراسم‌ واقع در حدود ۵۰۰ متری سفارت فرود آمد و به دو خودروی غیرنظامی آسیب وارد کرد.

حمله موشکی به منطقه سبز در بغداد / واکنش انصارالله به خبر اخراج سفیر ایران از یمن / رایزنی لبنان برای بازگشت سفیرانش به کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس / تسلط ارتش یمن بر پایگاه‌های جدید در مرز با عربستان

نیروهای امنیتی تحقیقات برای شناسایی محل پرتاب موشک‌ها را آغاز کرده‌اند.

همزمان الحدث گزارش داده، حمله موشکی که منطقه سبز را هدف قرار داد از خیابان “فلسطین” در شرق بغداد صورت گرفته است؛ هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

در ماه‌های اخیر، ده‌ها حمله موشکی یا پهپادی، نیروهای آمریکایی و منافع آمریکا در عراق را هدف قرار داده‌اند.

عراق هفته گذشته، پایان “ماموریت های رزمی” نیروهای ائتلاف ضد داعش به رهبری واشنگتن در خاک خود را اعلام کرد و وظایف نیروهای حاضر به آموزش و مشاوره محدود شد.

حدود ۲۵۰۰ نیروی آمریکایی به همراه ۱۰۰۰ نیروی ائتلاف ضد داعش در عراق باقی خواهند ماند که از تابستان ۲۰۲۰ نقش مستشاری و آموزشی را ایفا می‌کنند.

واکنش انصارالله به خبر اخراج سفیر ایران از یمن

«عبدالملک العجری» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن هر گونه وجود اختلاف با ایران را تکذیب کرد.

وی در پیامی در توییتر نوشت: خروج امروز سفیر ایران در کشورمان به دلایل درمانی بوده و ارتباطی به گمانه‌زنی رسانه‌های خارجی درباره اختلاف با دوستان ایرانی‌مان ندارد.

«محمد عبدالسلام» سخنگوی رسمی جنبش انصارالله یمن نیز در پیامی در توییتر نوشت: تفاهمی میان ایران و عربستان سعودی از طریق بغداد درباره انتقال سفیر ایران در صنعا توسط هواپیمای عراقی صورت گرفت و این اقدام به دلیل وضعیت سلامتی‌اش بوده و اخبار و گمانه‌زنی‌های منتشر شده در رسانه‌ها عاری از صحت است.

روزنامه وال‌استریت ژورنال روز گذشته در گزارشی مدعی وجود اختلاف میان جنبش انصارالله یمن و ایران شد و نوشت که به دلیل این اختلافات، سفیر ایران قصد خروج از یمن را دارد.

حمله موشکی به منطقه سبز در بغداد / واکنش انصارالله به خبر اخراج سفیر ایران از یمن / رایزنی لبنان برای بازگشت سفیرانش به کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس / تسلط ارتش یمن بر پایگاه‌های جدید در مرز با عربستان

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره برخی اخبار منتشره در مورد آخرین وضعیت سفیر جمهوری اسلامی ایران نزد دولت نجات ملی یمن اظهار داشت: آقای حسن ایرلو از چند روز قبل مبتلا به ویروس کرونا شده است و با‌ توجه به ضرورت رسیدگی پزشکی عاجل به وی، وزارت امور خارجه برای انتقال وی به کشورمان جهت معالجات لازم، تماس ها و رایزنی‌هایی را‌ با برخی کشور های منطقه به عمل آورد که سرانجام منجر به فراهم شدن مقدمات لازم جهت انتقال ایشان شد که بحمدالله هم اکنون انتقال وی به جمهوری اسلامی ایران در حال انجام است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضمن قدردانی از کشورهای دست اندرکار‌ این اقدام انسانی، برخی خبرسازی‌ها و جوسازی های رسانه‌ای را در این رابطه عاری از صحت خواند.

رایزنی لبنان برای بازگشت سفیرانش به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس

وزیر خارجه لبنان از تماس‌های مقامات کشورش برای بازگشت سفرای لبنان به کشورهای حاشیه خلیج فارس با آغاز سال آتی میلادی خبر داد.

به گزارش سایت النشره، عبدالله بو حبیب، وزیر خارجه لبنان در سخنانی با اشاره به بحران شکل گرفته در روابط کشورش و برخی اعضای شورای همکاری خلیج فارس و در رأس آنها عربستان سعودی در پی اظهارات جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی سابق لبنان درباره جنگ یمن اظهار کرد: استعفای قرداحی ارتباطی با تعطیلی جلسات کابینه دولت ندارد.

وی گفت که روند نزولی در روابط با اعضای شورای همکاری خلیج فارس متوقف شده است و بحران سفیران باید طی سال آتی میلادی حل و فصل شود. بو حبیب ادامه داد که قرار است بازگشت سفرای لبنان به کشورهای حاشیه خلیج فارس در سال آینده انجام شود و تماس‌هایی در این زمینه وجود دارد.

دولت عربستان ۲۹ اکتبر با بروز بحرانی دیپلماتیک با بیروت در ارتباط با اظهارات قرداحی درباره جنگ علیه یمن که آن را بیهوده دانسته و گفته بود باید متوقف شود، سفیر خود در لبنان را برای رایزنی فراخواند و به سفیر لبنان نیز ۴۸ ساعت برای ترک خاکش مهلت داد.

قرداحی گفته بود، نیروهای وابسته به جنبش انصارالله در حال دفاع از خود در برابر یک حمله خارجی هستند و عربستان و امارات به خاک یمن تجاوز کرده‌اند و کاری که در دو یا سه سال نتوانستند، انجام دهند در طول هشت سال نیز هرگز نمی‌توانند انجام دهند.

حمله موشکی به منطقه سبز در بغداد / واکنش انصارالله به خبر اخراج سفیر ایران از یمن / رایزنی لبنان برای بازگشت سفیرانش به کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس / تسلط ارتش یمن بر پایگاه‌های جدید در مرز با عربستان

امارات، بحرین و کویت نیز پس از عربستان اقدامات مشابهی را در پیش گرفتند، این تنش دیپلماتیک خطر وخامت بحران اقتصادی در لبنان را به همراه دارد.

تسلط ارتش یمن بر پایگاه‌های جدید در مرز با عربستان

نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بر پایگاه‌های جدیدی در جنوب و شرق منطقه الیَتَمَة واقع در شمال شرق یمن و در مرز نجران عربستان سعودی مسلط شدند.

 رزمندگان ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، مواضع جدیدی را در جنوب و شرق منطقه الیَتَمَة مرکز اداری منطقه خَبْ والشَّعْف در شمال شرق یمن و در مرز نجران عربستان سعودی دست خود گرفتند.

حمله موشکی به منطقه سبز در بغداد / واکنش انصارالله به خبر اخراج سفیر ایران از یمن / رایزنی لبنان برای بازگشت سفیرانش به کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس / تسلط ارتش یمن بر پایگاه‌های جدید در مرز با عربستان

المیادین گزارش داد که ارتش یمن و کمیته‌های مردمی در عملیات نظامی خود در منطقه جیزان در جنوب عربستان سعودی که طی آن بیش از سی سرباز سودانی کشته و یا زخمی شدند، پیشروی کردند.

دیروز جمعه اعلام شد که در حمله نیروهای یمنی به پایگاه‌های ارتش در منطقه مرزی الحَثیرة واقع در حدفاصل بین شهرستان حَرَض استان حَجَّة در شمال غربی یمن و جیزان عربستان، ۱۰ سودانی کشته و ۱۷ تن زخمی شدند.

طی چند روز گذشته، نیروهای ارتش یمن و کمیته‌های مردمی موفق شدند، تنها دو روز پس از تسلط بر کوهستان راهبردی قَشْعَان و وادی سِلّبَة در غرب خَبْ والشَّعْف، کامل بر منطقه جبل حَبَش مسلط شوند.

مقابله ارتش سوریه با کاروان نظامیان آمریکایی

نیروهای ارتش سوریه با یک کاروان نظامیان آمریکایی در منطقه «تل تمر» در شمال غرب حسکه مقابله و آنها را به خروج از منطقه و بازگشت به مبدأ حرکت خود مجبور کردند.

خبرنگار سانا در حسکه ضمن اعلام این خبر گزارش داد: یک مقر ایست و بازرسی ارتش سوریه امروز شنبه با کاروان نظامیان آمریکایی متشکل از پنج خودرو نظامی در روستای «منسف» در منطقه تل تمر واقع در شمال غرب استان الحسکه مقابله و آنها را به ترک منطقه مجبور کردند.

گفتنی است، اهالی دو روستای تل الذهب و الصالحیه در شمال استان الحسکه، روز گذشته با دو کاروان نظامیان آمریکایی مقابله و آنها را به ترک منطقه مجبور کردند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 154 views بار دسته بندی : آخرین تحولات خاورمیانه تاريخ : 19 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.