خبرگزاری مستقل رسپار تداوم قاچاق خاک ایران به کشور‌های حاشیه خلیج فارس/ یک اقتصاددان: نتیجه برخی سیاست‌ها، تنبیه اقتصادی محرومان و مردمان شد! / حدیث نصب شده در محل سخنرانی امروز رهبر انقلاب / ادعای یک نماینده درباره جزوه‌های علی لاریجانی علیه رئیسی - رسانه رسپار

بسته ویژه خبری «رسپار» هر روز سعی دارد با انتخاب تیترهایی، شما را در جریان اخباری مهم و اثرگذار قرار دهد که قطعا باید شنیده و خوانده شوند. در این بسته خبری، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی انداخته می‌شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت‌های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت.

جریمه نمایندگان برای نگهداری گربه و سگ، معادل ۱۰ تا ۳۰ برابر حداقل حقوق کارگری

طرح صیانت حقوق عامه در مقابل حیوانات خطرناک و مضر در همان آغاز، حرف و حدیث‌های فراوانی را به دنبال داشت و پس از آنکه متن آن منتشر شد، حواشی مربوط به آن به اوج رسید. در این طرح برای نگهداری حیواناتی مانند «کروکودیل (تمساح)، مار، سوسمار، موش و میمون، لاک‌پشت، گربه، خرگوش و سگ» جزای نقدی «معادل ۱۰ تا ۳۰ برابر حداقل حقوق کارگری» تعیین شده و البته آن حیوان نیز ضبط خواهد شد.

تذکر کیهان به علی باقری

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان در مطلبی با تیتر «برادرانه با دکتر باقری» نوشت که این روزها برخی از مسئولان وزارت امور خارجه کشورمان درباره مذاکرات هسته‌ای از واژه‌ها و عباراتی استفاده می‌کنند که در معنا و مفهوم می‌توانند بیش از یک مصداق داشته باشند. این واژه‌ها که در ادبیات سیاسی به «واژه‌های دو پهلو» شهرت دارند، زمینه مناسبی برای تحریف در اختیار حریف می‌گذارد. در یادداشت شریعتمداری آمده: دیروز جناب آقای دکتر باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان در تشریح اهداف ایران در مذاکرات پیش روی (۸ آذر) تاکید داشتند که «لغو مؤثر تحریم‌های غیرقانونی آمریکا یک ضرورت و اولویت اصلی مذاکرات پیش‌روست»! استفاده جناب ایشان از عبارت «تحریم‌های غیرقانونی آمریکا»! می‌تواند این تلقی و برداشت غلط و مورد سوءاستفاده حریف را در پی داشته باشد که انگار تحریم‌های آمریکا علیه ایران شامل دو بخش «قانونی»! و «غیر‌قانونی» است! چرا که وقتی از قید «غیر قانونی» استفاده می‌شود، معنای دیگر آن می‌تواند، این باشد که بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، قانونی! است و لغو آنها در دستور کار تیم هسته‌ای کشورمان نیست! بی‌تردید جناب دکتر باقری چنین منظوری نداشته‌اند و با توجه به تصریح چند‌باره رهبر معظم انقلاب بر لغو همه تحریم‌ها، نمی‌توانند منظور دیگری داشته باشند. با این حال، انتظار آن است که جناب دکتر باقری نیز از عبارت لغو همه تحریم‌ها استفاده کنند تا راه بر سوءاستفاده حریف بسته باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی: از طرح جریمه حمل سگ و گربه دفاع هم می‌کنم چون ما مسئول دفاع از جان مردمیم

حسن همتی از امضاکنندگان طرح صیانت حقوق عامه در مقابل حیوانات خطرناک و مضر گفت: «یکی از وظایف ما مسئولان دفاع از جان مردم است. امروز یک زنجیر گردن سگی می‌اندازند که در بعضی مواقع برای همشهریان ما خطرساز شده و کسی هم پاسخگو نبوده و قانونی هم در این رابطه وجود نداشته است، در صورتی که این مساله ضرر‌های جانی برای مردم داشته است. اگر چه جزو اولویت‌های اصلی نیست بسیار مهم است و ما امضا کردیم و از آن دفاع خواهیم کرد.»

دستخط مقام معظم رهبری به روحانی درباره قیمت بنزین

دستخط محرمانه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به روحانی یک ماه پیش از افزایش قیمت‌ها در سال ۹۸ برای نخستین بار منتشر شد. «این مورد مربوط به خود مسئولان سه قوه است و اینجانب بخاطر نظرات گوناگون در آن مورد نظری ندارم.»

درخواست قالیباف از شورای نگهبان و مجمع تشخیص درباره صنعت خودرو

قالیباف با اشاره به مصوبه امروز مجلس درباره آزادسازی واردات خودرو در توییتی نوشت: ‏مجلس یازدهم بر ‎شکستن انحصار بازار خودرو اصرار دارد و با واردات در ازای صادراتِ عمدتاً قطعات یا خودروی مازاد، در راستای کاهش قیمت همزمان با تقویت صنعت خودرو گام بلندی برداشته است. قالیباف در ادامه نوشت: از شورای محترم نگهبان و مجمع تشخیص تقاضامندیم تا با موافقت خود اجازه دهند صنعت خودرو نفس راحتی بکشد.

تکذیب شایعات درباره آزادی «سینا استوی»

در روزهای گذشته برخی رسانه‌ها بنا بر صوت منتشر شده توسط سینا استوی، مدیرعامل بازداشت شده صرافی کریپتولند در کانال شخصی خود، از آزادی وی خبر دادند. با این حال یک منبع آگاه اطلاع داد: خبرهای منتشره در خصوص آزادی استوی صحت ندارد و وی به اتهام «اخلال در نظام اقتصادی» کشور کماکان بازداشت است.

ادعای نماینده پایداری درباره جزوه‌های علی لاریجانی علیه رئیسی

علی خضریان: علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس که باید در این قضیه بی‌طرف باشد، از موضع مجلس آمد و رسما طرفداری کرد که بعضی از بزرگان از مراجع به او اعتراض کردند که شما چرا موضع‌گیری می‌کنید؟ چرا مجلس را پشت سر یک کاندیدا وارد می‌کنید؟ مگر انتخابات نیست؟ موضع‌گیری شخص آقای علی لاریجانی در بسیج کردن مرکز پژوهش‌های مجلس برای این جزوات که داده آوردند که چند جزوه به دست خود من هم رسید که گویا اینها خودشان را موظف می‌دانند که در رابطه با هر موضعی که ما می‌گیریم، یک جزوه منتشر کنند.»

علی دایی: هیچ مذاکره‌ای با سوریه نداشته ام

سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران مذاکره با فدراسیون فوتبال سوریه را تکذیب کرد. در چند روز گذشته، اخباری در برخی رسانه‌های عربی مبنی بر این منتشر شد که فدراسیون فوتبال سوریه به دنبال برکناری نزار محروس است و از این روی، مذاکراتی با علی دایی برای قبول هدایت تیم ملی فوتبال سوریه انجام داده است. در همین رابطه، علی دایی ضمن رد خبر مذاکره با فدراسیون فوتبال سوریه اظهار کرد: هیچ مذاکره‌ای با فدراسیون فوتبال سوریه انجام نداده‌ام.

چرایی حمله به عین الاسد از زبان فرمانده هوافضای سپاه

سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در گفتگویی تفصیلی با دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، درباره حمله به عین الاسد توضیحاتی ارائه کرد.سردار حاجی‌زاده در این گفتگو درباره انتقام خون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و حمله به پایگاه عین الاسد گفت: در ارتباط با سردار سلیمانی ما می‌توانستیم چند راه مقابله را معلوم کنیم. یک راه این بود که یک جنگ تمام عیار راه بیندازیم. در این صورت ما باید پایگاه‌های آنها (آمریکایی‌ها) در منطقه را می‌زدیم و بعد یک زد و خورد سنیگن بین ما و آمریکایی‌ها صورت می‌گرفت و مثلا یک جنگ یک ماهه اتفاق می‌افتاد. اما آیا این کار منطقی بود؟ بالاخره درگیر می‌شدیم یکسری از آنها کشته می‌گرفتیم آنها هم می‌آمدند ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر از ما را از نظامی و غیر نظامی می‌کشتند و یک ضربه‌ای به کشور وارد می‌شد و ما ده بیست سال عقب می‌افتادیم. وی تصریح کرد: ما به این نتیجه رسیدیم که جنگ نتایج خوبی برای ما ندارد و باید اقدامی انجام دهیم که دستاوردهای خوبی برای ما و منطقه داشته باشد. در نتیجه مسئولین نظام بحث اخراج امریکا از منطقه را مطرح کردند. این در حالی بود که تا قبل از آن حرفی از اخراج آمریکا از منطقه نبود و صبحت‌ها پیرامون رفتن آمریکا از منطقه بود.فرمانده نیروی هوافضای سپاه عنوان کرد: وقتی این هدف گذاری تعیین شد، معلوم می‌شود برنامه‌ای پشت سر آن قرار دارد. آنها یک اقدام نظامی انجام داده بودند و ما هم باید یک اقدام نظامی انجام می دادیم لذا آمدیم و در این حد( حمله به عین الاسد) اقدامی را انجام دادیم. این اقدام ما در شرایط بود که آمریکایی‌ها اعلام کرده بودند اگر ایران اقدامی کند، ما ۵۲ نقطه از ایران را آماج قرار می‌دهیم.وی ادامه داد:‌ در کنار حمله به عین الاسد، موضوع تعقیب آمران و عاملان ترور سردار سلیمانی مطرح شد و امروز کار به جایی رسیده است که آمریکایی‌ها به راحتی گذشته در منطقه تردد نمی‌کنند.

حدیث نصب شده در محل سخنرانی امروز رهبرانقلاب

در محل سخنرانی رهبر انقلاب در دیدار با نخبگان و استعدادهای برتر علمی حدیثی از پیامبر اکرم (ص) نصب شده است.در این حدیث آمده است: قال رَسُولُ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ: «إِنَّ الْمَلائِکَةَ لَتَضَعُ أَجْنِحَتَهَا لِطَالِبِ الْعِلْمِ رِضًا بِهِ» | الکافی، ج۱، ص۳۲.پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «همانا فرشتگان به نشانه رضایت از طالب علم، بالهای خود را برای او پهن می‌کنند.»

مشاور امنیت ملی امارات به ایران می‌آید

رسانه‌های اماراتی از سفر مشاور امنیت ملی امارات به ایران خبر دادند.به گزارش یک رسانه اماراتی، قرار است مشاور امنیت ملی امارات متحده‌ عربی سفری کم‌سابقه به ایران داشته باشد. یک منبع آگاه در ابوظبی اعلام کرد که شیخ طحنون بن زاید آل نهیان هفته‌ آینده برای گفت‌وگو به پایتخت ایران خواهد آمد. این در حالی است که انور قرقاش وزیر امور خارجه‌ سابق امارات گفته است که امارات گام‌هایی در جهت تنش‌زدایی با ایران برداشته است زیرا ما علاقه‌ای به درگیری نداریم.

حمایت دستگاه قضا از خبرنگار حوزه نفت: فیش حقوقی رئیس دفتر وزیر محرمانه نیست

در پی شکایت مطرح از سمت وزارت نفت علیه دو فرد و یک کانال تلگرامی که فیش حقوقی رئیس دفتر وزیر نفت را منتشر کرده بودند، بازپرس شعبه ۴ دادسرای فرهنگ و رسانه ضمن رد این شکایت تاکید کرد: آگاهی مردم از روند اداری کشور، به عنوان، ولی نعمت حاکمان و مسئولان دولتی باید تضمین شود. پس از انتشار خبری در رسانه‌ها و صفحه شبکه اجتماعی یک خبرنگار خوزستانی مبنی بر دریافت حقوق چند ده میلیون تومانی از سوی مشاور وزیر و مدیر کل دفتر وزارتی وزارت نفت، معاون حقوقی وزارت نفت با حضور در دادسرای فرهنگ و رسانه شکایتی را علیه دو فرد منتشر کننده خبر و یک کانال تلگرامی تنظیم می‌کند. در تاریخ ۱۴۰۰.۸.۲۵ شعبه چهارم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه (کارکنان دولت) در وقت فوق‌العاده به این شکایت رسیدگی کرده و با توجه به محتویات پرونده و احراز کفایت تحقیقات مقدماتی، ختم تحقیقات را اعلام و برای متهمان پرونده قرار منع تعقیب صادر می‌کند. در بخشی از قرار منع تعقیب صادره از سوی بازپرس شعبه چهارم دادسرای فرهنگ و رسانه عنوان شده: «بازپرسی بر این عقیده استوار است که افشای اسناد و مدارک مورد ادعای شاکی که همانا موضوع نامه شماره ۳۶۴۰ دبیرخانه وزارت نفت و جدول محاسبه حقوق و مزایای مدیر کل دفتر وزارتی وزارت نفت آقای پیام کهتری انور می‌باشد، نه تنها مغایر با مصالح ساخت اداری آن وزارتخانه نیست، بلکه در راستای هم‌افزایی رسانه‌ها با نهاد‌های دولتی و حاکمیتی برای پیشبرد اهداف و مصالح عالیه نظام مقدس مردمسالاری جمهوری اسلامی ایران باز تعریف می‌گردد.»

عباس عبدی: ائمه جمعه نهاد مستقلی نیستند و تابع امر دیگری هستند

عباس عبدی گفت: ائمه جمعه نهاد مستقلی نیستند و تابع امر دیگری هستند. این مشکلی است که در مورد رسانه هم وجود دارد. رسانه رسمی کشور با دولتی که موافق نباشد و مسائل آن یک‌جور برخورد می‌کند، با دولتی که همسو باشد جور دیگری برخورد می‌کند. این بی‌اعتباری رسانه است. رسانه نباید با یک دولت همسو و با یک دولت مخالف باشد.

تداوم قاچاق خاک ایران به کشور‌های حاشیه خلیج فارس

رئیس فراکسیون محیط زیست گفت: با وجود ممنوعیت‌های قانونی موجود، همچنان شاهد قاچاق خاک ایران به کشورهای همسایه هستیم.«سمیه رفیعی» گفت: رسوب سالانه شش میلیون هکتار خاک, کاهش عمر مفید مخازن سدها و تغییر کاربری غیرمجاز اراضی را به همراه داشته است. این موضوع نشان می‌دهد نه تنها از این خاک استفاده نکردیم بلکه شاهد تداوم قاچاق خاک کشور به کشورهای حوزه خلیج فارس هستیم.وی ادامه داد: قاچاق خاک از نظر قانونی ممنوع است و چنانچه اقدام به این امر شود، جرم محسوب و با شخص متخلف برخورد می‌شود اما با وجود این قانون، قاچاق خاک همچنان ادامه دارد. در قانون، صادرات خاک عنوان شده است و قانون حفاظت از خاک در کشور نیز وجود دارد؛ اما لازم است بخش‌هایی از آن که حد مجاز صادرات قانونی خاک را تعیین می‌کند، اصلاح شود و در موضوع برخورد با متخلفان این امر نیز نهادهای متولی باید پاسخگو باشند.خاک کشاورزی ایران با توجه به کیفیتی که دارد و همچنین نبود خاک مناسب در کشورهای حاشیه خلیج فارس، موجبات قاچاق و خروج خاک کشاورزی از کشور را فراهم آورده است.

رحیمی جهان آبادی: مافیای خودرو اجازه آزادسازی واردات خودرو را نمی دهند!

جلیل رحیمی جهان آبادی در توییتی نسبت به تصویب طرحی در مجلس برای واردات خودرو واکنش نشان داد.

تداوم قاچاق خاک ایران به کشور‌های حاشیه خلیج فارس/ یک اقتصاددان: نتیجه برخی سیاست ها تنبیه اقتصادی محرومان و مردمان شد! / حدیث نصب شده در محل سخنرانی امروز رهبرانقلاب / ادعای یک نماینده درباره جزوه‌های علی لاریجانی علیه رئیسی

 

نماینده ادوار مجلس: ما گول خوردیم و وارد مباحثی شدیم که از اول وجود نداشته اند

در نشست «یارانه پنهان، نیمه پنهان» که توسط دانشگاه امام صادق برگزار شد، حسن سبحانی عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه تهران و نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره‌های پنجم، ششم و هفتم تاکید کرد که سیاست گذاری‌های ۳۲ سال اخیر از جمله مساله یارانه پنهان، بر اساس موهومات بوده است. «اگر این پدیده با هر توجیهی در کارکرد قلب بی رحم سیاست گذاری‌های گذشته علیه طبقات محروم اخلال وارد نکند و به استمرارآن‌ها تمکین نماید، سیاست‌های اقتصادی ۳۲ ساله همچنان در چمبره ندانم کاری‌های شعاری، بیشتر از آنچه تاکنون به اتلاف منابع اقتصادی انجامیده به استهلاک سرمایه اجتماعی از طریق تنبیه اقتصادی محرومان و مردمان شریفی که انقلاب اسلامی و جمهوری برآمده از آن را یاری کرده اند مختوم می‌شود.» اصطلاح یارانه پنهان از سال ۱۳۸۹ همزمان با اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها رواج پیدا کرده و به ابزاری برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی توسط دولت‌های مختلف تبدیل شده است. دولت‌ها معتقد هستند قیمت انرژی در کشور ما نسبت به دنیا پایین و مصرف آن بالاست در نتیجه با سیاست افزایش قیمت‌ها می‌توان مصرف و قیمت را مدیریت کرد تا اقتصاد کشور از ثمرات آن بهره‌مند شود. در سال‌های اخیر در پی ایجاد امواج تورمی شدید ناشی از اجرای این سیاست برخی کارشناسان از اساس مبنای فکری این استدلالات را زیر سوال برده اند.

رضایت گرفتن عنابستانی از سرباز راهور سیلی‌ خورده

سخنگوی نیروی انتظامی با اشاره به پرونده شکایت سرباز وظیفه ناجا از عنابستانی گفت: قاضی پرونده قرار نیز صادر و به آن رسیدگی کرد؛ اما در مرحله صدور حکم، رضایت شاکی توسط عنابستانی جلب و پرونده مختومه شد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 328 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 20 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها