خبرگزاری مستقل رسپار بلینکن: در حال رایزنی با طالبان و افغانستان هستیم - رسانه رسپار

به گزارش رسپار به نقل از فارس، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا یکشنبه درباره تحولات اخیر در افغانستان صحبت کرد.

وی گفت که هیچ راه‌حلی به جز راه‌حل سیاسی در افغانستان وجود نداشته و همگان درک می‌کنند که بحران افغانستان راه‌حل نظامی ندارد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه سخنانش گفت: «بر تلاش‌های دیپلماتیک تمرکز کرده و در حال رایزنی با دولت افغانستان و طالبان برای گرد هم آوردنشان در ترکیه هستیم».

بلینکن اضافه کرد: «کشور‌های همجوار افغانستان و کسانی که در شرایط کنونی نفوذ دارند را دعوت می‌کنیم که وارد تلاش‌های صلح شوند».

این در حالی است که طالبان در واکنش به اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا مبنی بر عدم خروج نظامیان این کشور در زمان تعیین شده تهدید کرد که جنگ مسلحانه علیه نیرو‌های خارجی را از سر خواهد گرفت.

طالبان هشدار داده که در صورتی که تمامی نیرو‌های خارجی مطابق توافق دوحه در زمان تعیین‌شده از افغانستان بیرون نشوند، جنگ‌جویان این گروه به مبارزه‌ی مسلحانه در برابر آنان ادامه خواهند داد.

بایدن در نخستین نشست خبری خود پس از احراز کرسی ریاست‌جمهوری امریکا گفته است که پایبندی به مهلت تعیین‌شده برای خروج نیرو‌های این کشور از افغانستان «به دلایل فنی» «خیلی دشوار» است.

رئیس جمهور آمریکا همچنان گفته است که کشورش قصد ندارد برای مدت طولانی در افغانستان بماند، اما خروج از افغانستان «منظم و مصون» خواهد بود.

بایدن به توافق‌نامه‌ی آمریکا – طالبان نیز اشاره کرده و گفته است که بررسی‌ها در این مورد ادامه دارد تا دیده شود که تحت چه شرایطی چه توافق‌هایی انجام شده است.

براساس این توافق‌نامه که در سال ۱۳۹۸ شمسی در دوحه، پایتخت قطر به امضا رسید، اول ماه می‌سال جاری میلادی به‌عنوان آخرین مهلت خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان تعیین شده است.

در حال حاضر ۹۶۰۰ نظامی ناتو در افغانستان حضور دارند. این نظامیان به نیرو‌های امنیتی و دفاعی افغان آموزش و مشوره می‌دهند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 183 views بار دسته بندی : بین‌الملل تاريخ : 3 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها