خبرگزاری مستقل رسپار انتقاد وزیر اقتصاد از دعوت‌های غیر کارشناسی؛ زندگی میلیون‌ها تن در بورس دچار زلزله شد/ سه روز تا پایان مهلت ثبت‌نام متقاضیان وام جدید کرونا/ قیمت خودرو باید کمتر از ۱۰ درصد گران می‌شد/ روش‌های پرداخت اقساط وام نهضت ملی مسکن - رسانه رسپار

رسپار هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «رسپار اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ۸۵ میلیارد دلار یارانه پنهان انرژی می‌دهیم، سرگیجه در بورس؛ شاخص دوباره منفی شد، هزار سوداگر ارز شناسایی شدند، قانونی در مجلس به ضرر بازار بورس تصویب نمی‌کنیم و چند میلیون تن در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند؟ را در بر دارد.

۸۵ میلیارد دلار یارانه پنهان انرژی می‌دهیم

سيد مسعود ميركاظمي رئيس سازمان برنامه‌وبودجه گفت: ميزان يارانه‌ها در سال‌هاي گذشته افزايش قابل‌توجهي داشته و سال آينده هم منابع مربوط به اين بخش بودجه ۳۰ درصد رشد دارد. با وجود پرداخت يارانه‌هاي مستقيم و غيرمستقيم هدف اصلي كه بهبود وضعيت قشرهای كم‌درآمد و هدفمندشان واقعي يارانه‌ها بوده محقق نشده؛ كما اينكه در سال‌هاي گذشته ضريب جيني يكي از شاخص‌هاي مهمي كه فاصله طبقاتي را توصيف مي‌كند، از مرز ۴۰ واحد عبور كرده است. معاون رئيس‌جمهور با بيان اينكه حجم يارانه‌هاي پنهان انرژي به ۸۵ ميليارد دلار رسيده است، افزود: در حال حاضر قشرهای برخوردار بيشترين برخورداري از يارانه‌هاي غيرمستقيم به‌ ويژه در حوزه كالاهاي اساسي و انرژي را دارند؛ همين وضعيت منجر شده كه دادن يارانه در جهت عكس عمل كند و وضعيت دهك‌هاي پايين بهبود فراواني پيدا نكند.

ميركاظمي تأكيد كرد: در حال حاضر چند دهك كه قبلاً دغدغه مسكن و اشتغال داشتند، نگراني در حوزه تأمين معيشت پيدا كرده‌اند، آيا بايد روند فعلي كه اين نتايج را داشته ادامه داد؟ بايد منابع كشور را اثربخش كنيم؛ مقام معظم رهبري در ابتداي دولت فرمودند فكري به حال يارانه‌هاي پنهان انرژي شود، بهترين جا براي تدوين طرحي كه بيشترين اثربخشي و كمترين مشكل را داشته باشد سازمان هدفمندي يارانه‌هاست. رئيس سازمان برنامه‌وبودجه با اشاره به افزايش ميزان مصرف گاز از ۱۴۰ ميليارد مترمكعب در سال ۹۲ به ۲۴۰ ميليارد مترمكعب در سال ۱۴۰۰، گفت:‌ چرا با وجود رشد عجيب مصرف گاز و يا كمبود ۱۱ هزار مگاوات برق در تابستان بايد رشد اقتصادي ما در حد صفر باشد؟ اين ارقام بيانگر اين موضوع است كه شيوه فعلي يارانه‌ها بايد تغيير پيدا كند.

سرگیجه در بورس؛ شاخص دوباره منفی شد

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش  ۱۲۳۳۶ واحدی معادل ۰.۹۵ درصدی به یک میلیون و ۳۰۵ هزار و ۵۷۴ واحد رسید؛ حال در معاملات امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با افت بیش از هفت هزار واحدی مواجه شده است.

انتقاد وزیر اقتصاد از دعوت های غیر کارشناسی؛ زندگی میلیون ها تن در بورس دچار زلزله شد

خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: از ابتدای سال پیش در مدت کمتر از شش ماه، شاخص بورس چهار برابر افزایش غیر عادی پیدا کرد و ناگهان ۴۵ درصد، افت شدید رخ داد و موجب شد نه تنها بسیاری از سرمایه‌ها از دست رفت و دعوت‌های غیر کارشناسی، زندگی میلیون‌ها تن از مردم را دچار زلزله کرد، بلکه به اصل اعتماد به سیاستگذاری دولت در این زمینه آسیب رساند. این مشکلات و اعتمادسوزی ها، زمان بسیار لازم دارد تا جبران شود. از جهت سیاست‌هایی که در بازار سرمایه در پیش گرفته می‌شود بر همان عهدی که در جلسه رای اعتماد مجلس، عرض کردم هستم، اما آن مبتنی بر اصلاح بازار سرمایه و بورس بود. ذات بازار سرمایه، ریسک است و بالا و پایین و نوسان دارد؛ اما نکته این است با یک دماسنجی مواجه هستیم که همه سیاست‌ها و اتفاقات خارجی و داخلی اقتصاد، خود را در آن نشان می‌دهد.

وزیر امور اقتصادی و داریی گفت: به همین علت در دنیا، فقط یک فرد و یا وزیر اقتصاد را مسئول اتفاقات بازار سرمایه نمی‌دانند؛ وظیفه وزارت امور اقتصادی و داریی به عنوان مقامی که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و رئیس شورای عالی بورس را معرفی می‌کند، پاسداشت این بازار است که بتواند به شکل کار آمد و با نظارت و کمترین رانت و از بین رفتن حقوق مردم، کار کند. معمولا در بازار سرمایه پس از سال‌هایی که جهش‌های بالا داشتیم، بازار در آرامش فرو می‌رفت تا زمانی که امکان خیز بعدی فراهم شود.

 

انتقاد وزیر اقتصاد از دعوت های غیر کارشناسی؛ زندگی میلیون ها نفر در بورس دچار زلزله شد/ ۳ روز تا پایان مهلت ثبت‌نام متقاضیان وام جدید کرونا/ قیمت خودرو باید کمتر از ۱۰ درصد گران می‌شد/ روش‌های پرداخت اقساط وام نهضت ملی مسکن

وزیر اقتصاد: هزار سوداگر ارز شناسایی شدند

زیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در یکصد روز گذشته یک‌هزار تن از افرادی که به عنوان اشخاص حقیقی عادی اقدام به خرید و فروش ارز می‌کردند، شناسایی شدند که ۶۰۰ تن از آنان هیچ پرونده مالیاتی نداشتند.

سید احسان خاندوزی در خصوص وضعیت بازار ارز افزود: به دلیل منابع ارزی بیشتر و فروش نفت بیشتر، ورودی منابع ارزی افزایش یافته است. منابع ارزی که تا ۱۵ آذرماه به کشور بازگشته، معادل کل ارزی است که سال گذشته در دسترس قرار داشت. چشم‌انداز بازار ارز خوب است، اما اگر تقاضا کنترل نشود دوباره شاهد تلاطم بازار خواهیم بود. وی با تاکید براینکه تقاضای ارز را بانک مرکزی به تنهایی نمی‌تواند کنترل کند، ادامه‌داد: یکی از اتفاقات خوبی که در صد روز نخست دولت سیزدهم اتفاق افتاد، این بود که یک‌هزار نفر از افرادی که به عنوان اشخاص حقیقی عادی اقدام به خرید و فروش ارز می‌کردند شناسایی شدند. وی ادامه داد: این نفرات، یک‌هزار تا ۲ هزار میلیارد تومان و یکی از آنان ۹ هزار میلیارد تومان خرید و فروش ارز داشته است. به گفته خاندوزی، با اعلام سازمان مالیاتی ۶۰۰ نفر از این یک هزار نفر مودی مالیاتی نبودند و تاکنون هیچ مالیاتی پرداخت نکرده بودند.

ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۹ میلیون و ۹۴۲ هزار و ۷۰۲ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۸ درصد معادل ۸۵ هزار و ۷۸۹ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۵ میلیون و ۹۶۵ هزار و ۶۲۱ تومان رسیده است.

قانونی در مجلس به ضرر بازار بورس تصویب نمی‌کنیم

رجب رحمانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تا جایی که امکان پذیر باشد، با تصویب قوانین به دنبال بهبود وضعیت بازار بورس خواهیم بود، گفت: باید اعتماد مردم به بازار بورس بازگردد و ما سعی می‌کنیم که در قالب تصویب قوانین، نگرانی‌های مردم درباره سرمایه‌گذاری در بازار بورس را مرتفع کنیم. وی اضافه کرد: قطعاً برخی از افراد عامل نابسامانی در بازار بورس هستند که ما آنان را شناسایی خواهیم کرد و حتماً باید دستگاه قضا با آنان برخورد کند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، نظرات مرکز پژوهش‌های مجلس، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان بورس و اوراق بهادار را اخذ می‌کند تا در قانون بودجه کمک کنیم که بازار بورس تقویت شود. رحمانی تاکید کرد: ما به هیچ وجه در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده قانونی به ضرر بازار سرمایه تصویب نخواهیم کرد.

سه روز تا پایان مهلت ثبت‌نام متقاضیان وام جدید کرونا

اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای، فرصت ثبت نام متقاضیان تسهیلات ۱۲ درصدی برای کسب و کار‌های آسیب دیده از کرونا را تا پایان آذر اعلام کرد. در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع همه واحد‌های صنفی آسیب دیده از کرونا که در ۱۴ گروه شغلی زیر  دیده شده اند، می‌رساند که بنا بر اطلاعیه پیشین اتاق اصناف ایران، مورخ ۲۰ شهریور، با پیگیری‌های اتاق اصناف ایران، مهلت ثبت نام تسهیلات ۱۲ درصد برای ۱۴گروه شغلی که پیش‌تر تا پایان شهریور تعیین شده بود، تا پایان آذر ۱۴۰۰ تمدید شده است؛ بنابراین، مطابق با مصوبه کارگروه اقتصادی ستاد ملی مقابله با کرونا، فعالان ۱۴ گروه از مشاغل اعم از صنفی و غیر صنفی (شامل ۸۵۰ زیر رسته) فقط تا پایان آذر ماه فرصت دارند که با مراجعه به سامانه کارا به نشانی kara.mcls.gov.ir نسبت به ثبت نام تسهیلات ۱۲ درصدی ثبت نام کنند.

قیمت خودرو باید کمتر از ۱۰ درصد گران می‌شد

محسن بهرامی ارض اقدس عضو شورای رقابت در گفت و گو با  باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به افزایش قیمتی که اخیرا روی خودرو اعمال شده است، گفت: اگر تورم بخشی را بخواهیم در قیمت یک خودرو در نظر بگیریم، قیمت باید کمتر از ۱۰ درصد  افزایش پیدا می کرد. از آنجایی که بهره وری منفی بوده و از طرفی خودروسازان تعهد رشد تیراژ هم داده بودند که آن هم منفی شده بود، قیمت خودرو باید کمتر از ۱۰ درصد گران می شد. عضو شورای رقابت گفت: شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو نقش دارد، اما اکنون این شورا وجود ندارد که بخواهد برای قیمت گذاری تعیین تکلیف کند. دولتی که تمام مدیران سازمان‌ها تا مدیران درجه سه را تغییر داده است برای شورای رقابت تصمیم گیری نمی‌کند. باید برای شورای رقابتی که از دو ماه پیش مدیر ندارد، تصمیم گیری می‌کرد. گفتنی است، وزیر صمت اعلام کرده که شورای رقابت دیگر نقشی در قیمت گذاری خودرو ندارد و به ستاد تنظیم بازار واگذار شده است. وی با اشاره به اخباری که درباره تعیین قیمت خودروها در روزهای اخیر منتشر شده است، افزود: بررسی قیمت گذاری خودروها به ستاد تنظیم بازار سپرده شده و این ستاد درباره این موضوع تصمیم گیری خواهد کرد.

روش‌های پرداخت اقساط وام نهضت ملی مسکن

محمدحسن علمداری، عضو هیات‌مدیره بانک تخصصی بخش مسکن درباره نحوه بازپرداخت تسهیلات ساخت طرح نهضت ملی مسکن با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار و ابلاغ بانک مرکزی بانک‌ها مکلف شدند تا سالانه ۳۶۰ هزار میلیارد تومان را به بخش مسکن اختصاص بدهند، گفت: معمولا بازپرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن با لحاظ سه سال دوران ساخت و بازپرداخت هفده ساله به این نحو است که برای تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی بدون سود دوران ساخت ماهانه هفت میلیون تومان قسط توسط مشارکت‌کنندگان و دریافت‌کنندگان واحدها پرداخت می‌شود. طبق گفته وی، تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی نیز با احتساب سه سال دوران ساخت و بازپرداخت ۱۷ ساله شش میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی با احتساب سه سال دوران ساخت و بازپرداخت ۱۷ ساله چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

علمداری در خصوص بازپرداخت تسهیلات مسکن روستایی که ۲۵۰ میلیون تومان است، گفت: تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن با لحاظ سه سال دوران ساخت و بازپرداخت ۱۷ ساله برای تسهیلات ۲۵۰ میلیون تومان چهار میلیون تومان است. چنانچه سازندگانی طی دو سال واحدها را به اتمام برسانند، بازپرداخت تسهیلات نیز ۱۸ ساله خواهد شد که میزان اقساط نیز نسبت به آن کاهش دارد.

پس از واکنش‌ها به ارقام بازپرداخت این تسهیلات، این مقام مسئول در بانک مسکن توضیح داد که میزان اقساط اعلام شده از سمت وی براساس مصوب شورای پول و اعتبار بوده است اما طبق قانون جهش تولید، تقریبا می‌توان با ۵۰ درصد از محل منابع صندوق ملی مسکن نسبت به کاهش نرخ تسهیلات مسکن اقدام کرد که این امر موجب کاهش اقساط پرداختی از سوی مشتریان شود. وی ضمن بیان اینکه روش اعلام شده به صورت ساده بود و روش پلکانی نیز وجود دارد، گفت: افراد می‌توانند به صورت پلکانی نیز اقساط این وام را پراخت کنند که سال اول مبلغ قسط کاهش می‌یابد و در سال‌های بعد افزایش پیدا کند. البته اقساط این وام به روش پلکانی به این بستگی دارد که وزارت راه چند درصد از نرخ ۱۸ درصدی این تسهیلات را از محل منابع صندق ملی مسکن یارانه بدهد که این امر، اقساط وام نهضت ملی را کاهش می‌دهد. اقساط ماهانه به روش پلکانی با نرخ ۱۸ درصد، تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی در تهران پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

چند میلیون تن در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند؟

بر اساس تازه‌ترین آمار ارائه شده توسط معاونت مسکن و ساختمان، ۲ میلیون و ۱۸۴ هزار و ۵۳۰ نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند. ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن از ۲۸ مهر آغاز شده و تا ۱۵ دی ادامه دارد. ثبت‌نام نهضت ملی مسکن یک ماه بعد ابلاغ قانون جهش تولید توسط رییس‌جمهور از ۲۸ مهرماه در سامانه saman.mrud.ir آغاز شد.

مرغ ارزان تر شد

حبیب اسدالله نژاد مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به کاهش قیمت مرغ به حدود ۲۸ هزار تومان و با بیان اینکه نرخ مصوب این کالا ۳۱ هزار تومان است، گفت: دلیل کاهش قیمت این کالا افزایش عرضه است. وی با اشاره به افزایش تولید مرغ در کشور افزود: با توجه به افزایش تولید و عرضه مرغ ما از وزارت جهاد کشاورزی، قرارگاه تأمین امنیت غذایی و شرکت پشتیبانی امور دام درخواست کردیم که عرضه مرغ منجمد را چه در فروشگاه‌ها و چه به صورت اینترنتی متوقف کنند. همچنین خواستار جمع آوری مرغ مازاد از واحدهای مرغداری شدیم که جمع آوری تولید مازاد در استان‌های با تولید بالا شروع شده اما توزیع مرغ منجمد نیز همچنان ادامه دارد. اسدالله نژاد با بیان اینکه مرغ‌های منجمد که در حال توزیع است عمدتاً وارداتی هستند، گفت: ما از دولت درخواست کرده‌ایم این محصولات را به عنوان ذخایر استراتژیک نگهداری کند. وی تصریح کرد: اینکه دولت از طرفی مرغ مازاد را جمع آوری و از آن سو مرغ منجمد توزیع می‌کند، چندان با یکدیگر همخوانی ندارد. این مقام مسئول با بیان اینکه در برخی استان‌ها از جمله البرز همچنان در تأمین مرغ با مشکل مواجه هستیم، گفت: در برخی استان‌ها نیز با مازاد مواجه هستیم و پیشنهاد ما این است که تحت نظارت اتحادیه‌های استان‌های مبدا و مقصد، مرغ زنده از استان‌هایی که با مازاد تولید مواجه هستند به استان‌هایی که کمبود دارند، منتقل و آنجا تحت نظارت کشته و عرضه شود تا هم کمبود در استان‌های مقصد حل شود و هم تراکم جمعیت در مرغداری‌های استان مبدا کاهش یابد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 220 views بار دسته بندی : پیمانه اقتصادی تاريخ : 19 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها