خبرگزاری مستقل رسپار  اعلام آمادگی وزیر دفاع انگلیس برای پرداخت بدهی‌ها به ایران / میانجیگری امارات بین پاکستان و هند / تحریم ۱۱ نظامی ارتش میانمار توسط اتحادیه اروپا / آمادگی روسیه برای فاصله گرفتن از دلار - رسانه رسپار

 اعلام آمادگی وزیر دفاع انگلیس برای پرداخت بدهی ها به ایران| میانجیگری امارات بین پاکستان و هند| تحریم ۱۱ نظامی ارتش میانمار توسط اتحادیه اروپا|آمادگی روسیه برای فاصله گرفتن از دلار

کیوسک بین الملل رسپار: اعلام آمادگی وزیر دفاع انگلیس برای پرداخت بدهی‌ها به ایران، میانجیگری امارات بین پاکستان و هند، تحریم ۱۱ نظامی ارتش میانمار توسط اتحادیه اروپا، آمادگی روسیه برای فاصله گرفتن از دلار و رزمایش‌های عربستان و سودان در دریای سرخ از جمله مهمترین خبرها، رویداد‌ها و تحولات بین الملل در ۲۴ساعت گذشته بوده اند.

اعلام آمادگی وزیر دفاع انگلیس برای پرداخت بدهی ها به ایران

برای مشاهده اصل خبر بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

 اعلام آمادگی وزیر دفاع انگلیس برای پرداخت بدهی ها به ایران| میانجیگری امارات بین پاکستان و هند| تحریم ۱۱ نظامی ارتش میانمار توسط اتحادیه اروپا|آمادگی روسیه برای فاصله گرفتن از دلار

وزیر دفاع انگلیس به عنوان اولین مقام رسمی دولت این کشور طی مصاحبه‌ای بر لزوم پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیونی لندن به ایران تأکید کرد.

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس امروز (دوشنبه) در گفت‌وگو با شبکه رادیویی «تایمز» انگلیس تصریح کرد که باید بدهی‌های جمهوری اسلامی ایران پرداخت شود.

ایران و انگلیس در دهه ۱۹۷۰ میلادی قراردادی برای تحویل ۱۵۰۰ تانک چیفتن و ۲۵۰ خودروی زرهی به طرف ایرانی امضا کردند. لندن، بعد از ماجرای لانه جاسوسی آمریکا تحویل این تانک‌ها به ایران را متوقف کرد.

دیوان داوری بین المللی یک شرکت بریتانیایی خدمات نظامی را به پرداخت ۴۰۰ میلیون پوند به دولت ایران ملزم کرده است. با وجود این، انگلیس به بهانه اینکه تحریم‌های بین‌المللی اجازه انتقال پول به ایران را نمی‌دهد، آن زمان از بازپرداخت این رقم خودداری کرد.

وزیر دفاع انگلیس امروز در مصاحبه خود در پاسخ به سؤالی درباره پرداخت این بدهی گفت: «کاملاً درست است که ما باید این بدهی را ارج نهیم. آن چه ما به وضوح اعلام کرده‌ایم این است که ما به قانون و حاکمیت قانون پایبندیم…ما باید این بدهی را ارج نهیم و راه هایی برای بازگرداندن آن به ایران پیدا کنیم.»

پیش از این، «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص بدهی انگلیس به ایران در خصوص تانک‌های چیفتن تأکید کرده بود: «بدهی انگلیس قطعی است و باید پرداخت کند. چیزی که به تأخیر افتاده جزء بسیار کوچکی است و بقیه همه روشن شده است. برای اینکه دفاعیه‌ها آماده شود، هر دو طرف توافق کردند به تعویق بیفتد ولی اصل بدهی و سود آن کاملا روشن است. دولت انگلیس هیچ بهانه‌ای ندارد و باید هر چه زودتر این بدهی را برگرداند. تأخیر ناموجهی داریم، ولی در اصل موضوع تفاوتی ایجاد نمی‌کند.»

رژیم پهلوی در فاصله سال های ۱۹۷۱  تا ۱۹۷۴ چند قرارداد با انگلستان جهت خرید تعداد ۱۵۰۰ دستگاه تانک چیفتن امضا می‌کند و همه مبالغ مربوطه را -که براساس برخی گزارش ها بالغ بر یک میلیارد دلار بوده است- تا سال ۱۹۷۶ یعنی تنها سه سال پیش از وقوع انقلاب اسلامی بصورت پیش پرداخت تسویه می‌کند. همه پول توسط ایران پرداخت می شود، در حالی که تا آن مقطع کمتر از ۲۰۰ تانک به ایران تحویل داده شده است.

این قرارداد در همان رژیم پهلوی نیز مخالفانی از جمله ارتشبد فریدون جم رئیس وقت ستاد ارتش را داشت، که البته مورد توجه شاه قرار نمی گیرد و خرید انجام می شود. با وقوع انقلاب اسلامی، شرکت خدمات بین‌المللی نظامی(ims) به عنوان فروشنده تانک ها و نماینده دولت انگلیس که پیش از این همه پول خود را دریافت کرده است، یکطرفه و غیرقانونی قرارداد را لغو و از تحویل تانک های ایران نیز خودداری می‌کند.

میانجیگری امارات بین پاکستان و هند

برای مشاهده اصل خبر بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

 اعلام آمادگی وزیر دفاع انگلیس برای پرداخت بدهی ها به ایران| میانجیگری امارات بین پاکستان و هند| تحریم ۱۱ نظامی ارتش میانمار توسط اتحادیه اروپا|آمادگی روسیه برای فاصله گرفتن از دلار

یک رسانه آمریکایی از میانجیگری امارات عربی متحده بین هند و پاکستان خبر داد.

 به نوشته وبگاه شبکه خبری «بلومبرگ» مقام‌های آگاه یکشنبه (۲۱ مارس) گفتند که امارات در آتش بس بین هند و پاکستان و مذاکرات مخفیانه که ماه‌ها قبل آغاز شد، نقشی بسزا ایفا کرده است.

به گفته آگاهان، آتش‌بس آغاز یک نقشه راه بزرگ‌تر برای ایجاد صلح پایدار بین این دو همسایه مجهز به سلاح اتمی است  که  چندین دهه  در اختلاف به سر می‌برند. گام بعدی این روند، بازگشت نمایندگان (سفرا) هر دو طرف به دهلی‌نو و اسلام آباد است، اما سخت‌ترین مرحله مذاکرات درباره ازسرگیری تجارت و قطعنامه پایدار در مورد کشمیر، موضوع سه جنگ بین این دو کشور همسایه است.

مرزهای منطقه مورد مناقشه کشمیر تاکنون شاهد افزایش اقدام‌های خشونتی بوده و ارتش‌های هند و پاکستان بارها یکدیگر را به نقض آتش بس منعقد شده در سال ۲۰۰۳ متهم کردند.

چندی قبل نیز هند از آماده‌باش کامل تمام پایگاه های هوایی خود از بیم حمله هوایی پاکستان خبر داد. یک مقام ارشد دولت هند در روزهای گذشته از ماموریت جنگنده های پاکستانی در روزهای اخیر نزدیک حریم هوایی هند خبر داد و گفت که  جنگنده های «اف-۱۶»، «جی اف-۱۷» و «میراژ» ارتش پاکستان نزدیک حریم هوایی هند دائم در حال گشت‌زنی هستند. هند اعلام کرده که با استفاده از هواپیماهای تجسسی خود از جمله «آواکس» کامل اوضاع را زیر نظر دارد.

از سال ۱۹۴۷ و پس از استقلال هند و پاکستان از استعمار انگلیس، تاکنون سه جنگ در سال‌های ۱۹۴۷، ۱۹۶۵ و۱۹۷۱  میان  این دو کشور بر سر مساله کشمیر رخ داده و بیش از ۷۰ هزار تن در این درگیری‌ها کشته شدند. تنش بین این دو کشور اتمی چندی قبل بعد از حمله یک گروه تروریستی به اتوبوس حامل نظامیان ارتش هند در منطقه مرزی بالا گرفت.

تحریم ۱۱ نظامی ارتش میانمار توسط اتحادیه اروپا

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که بروکسل یازده نفر را در میانمار و در ارتباط با کودتای ارتش این کشور علیه دولت، تحریم می‌کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، بورل در آستانه نشست شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا گفت، شرایط در میانمار در حال بدتر شدن است و ما قصد داریم تحریم‌هایی را علیه یازده نفر که در وقوع کودتا و سرکوب معترضان دست داشتند تحریم کنیم.

اوایل ماه مارس میلادی، شورای امنیت سازمان ملل، استفاده ارتش میانمار از خشونت علیه معترضان به کودتا را قویاً محکوم کرد. 
«ایمون گیلمور» نماینده شورای حقوق بشر اتحادیه اروپا نیز گفته که بروکسل آماده اعمال اقدامات محدودکننده علیه ناقضان حقوق بشر در میانمار است. 

پیش از این، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در میانمار، نظامیانِ کودتاچی در این کشور را به ارتکاب جنایت علیه بشریت متهم کرده بود.

ارتش میانمار اول فوریه (۱۳ بهمن) به بهانه تقلب در انتخابات در این کشور، «آنگ سان سوچی» و دیگر مقام‌های ارشد دولت را بازداشت کرد و خود قدرت را در اختیار گرفت.

از زمان وقوع کودتای ارتش، مردم میانمار در شهرهای مختلف اعتراض کرده و خواستار آزادی مقامات دولت سابق این کشور و کنار رفتن نظامیان هستند. در نتیجه خشونت نیروهای امنیتی میانمار علیه معترضان تا کنون دست کم ۱۳۰ تن کشته شده اند. 
حزب اتحادیه ملی دموکراسی به رهبری سوچی در ۲۳ آبان ماه با کسب ۸۳ درصد آرا در انتخابات پارلمانی پیروز شده بود.

آمادگی روسیه برای فاصله گرفتن از دلار

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید با تغییر به واحدهای پول جایگزین و فاصله گرفتن از به‌کارگیری دلار، می‌توان از خطر تحریم‌های آمریکا کاست.

لاوروف شامگاه یکشنبه در مصاحبه با یک رسانه چینی گفت: «باید خطرات تحریم‌ها را از طریق تقویت استقلال فناورانه خود، به وسیله استفاده از واحدهای پول ملی به جای دلار، کاهش دهیم و از استفاده کردن از نظام‌های پرداخت بین‌المللی که تحت کنترل غرب است،‌ فاصله بگیریم.»

به نوشته «اسپوتنیک»، وی با بیان اینکه آمریکا قصد دارد توسعه فناورانه روسیه و چین را محدود کند، تاکید کرد که لازم است مسکو و پکن، استقلال خود را از فناوری‌های غربی تقویت کنند.

وزیر خارجه روسیه در این باره توضیح داد: «آنها دستورکار ایدئولوژیک خود با هدف حفظ تسلط را از طریق ممانعت از پیشرفت دیگر کشورها، پیش می‌برند. این سیاست در مقابل روند عینی و در طرف اشتباه تاریخ قرار دارد.»

وزارت دارایی روسیه در ماه فوریه گفته بود که سهم دلار آمریکا و یورو در تبادلات ارزی خود را کاهش داده است.

رزمایش‌های عربستان و سودان در دریای سرخ

رزمایش‌های عربستان و سودان در غرب عربستان سعودی با هدف “تضمین امنیت دریای سرخ” آغاز شد.

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) گزارش داد، در این رزمایش نیروهای دریایی عربستان و سودان شرکت می‌کنند و این رزمایش‌ها تا پنج‌شنبه ادامه می‌یابند.

این خبرگزاری تعداد نیروهای شرکت کننده را اعلام نکرد. هدف از این رزمایش‌ها “تضمین آزادی دریانوردی و امنیت دریایی در دریای سرخ” عنوان شده است.

عربستان در ششم ژانویه ۲۰۲۰ ائتلافی را به نام شورای کشورهای مشرف به دریای سرخ و خلیج عدن تشکیل داد که این ائتلاف شامل عربستان، سودان، جیبوتی، سومالی، اریتره، مصر، یمن و اردن می‌شود.

از سوی دیگر، عربستان روز یکشنبه از آغاز رزمایش‌های دریایی در آب‌های خلیج فارس برای آمادگی جهت مقابله با “عملیات‌ تروریستی علیه تاسیسات نفتی آن و تامین امنیت آزادی دریانوردی در آب‌های منطقه‌ای” خبر داد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 208 views بار دسته بندی : بین‌الملل تاريخ : 16 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.