خبرگزاری مستقل رسپار اعتراف نخست وزیر ارمنستان به خرید جنگنده از روسیه - رسانه رسپار

به گزارش رسپار به نقل از ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان تأیید کرد که ایروان جنگنده‌های روسی Su-۳۰ SM بدون موشک را ماه مه سال ۲۰۲۰، ماه‌ها قبل از درگیری قره باغ خریداری کرده است.

هاکوپیان، رئیس ستاد پیشین ارتش ارمنستان در ماه نوامبر گفت که جنگنده‌ها برای آن‌ها نیستند، زیرا روسیه فروش موشک Su-۳۰ SM به سایر کشور‌ها را ممنوع کرده است.

مقامات ارمنستان تا همین اواخر در مورد این موضوع سکوت کردند. پاشینیان، اما در جلسه‌ای با ساکنان منطقه آراگاتسوتن این کشور گفت: بله، ما این جنگنده را خریداری کردیم، آن را در ماه مه (۲۰۲۰) تحویل گرفتیم، چرا کشور ۲۶ ساله ارمنستان نباید جنگنده داشته باشد؟.

در پایان سپتامبر سال ۲۰۲۰، جنگ در قره باغ کوهستانی میان دولت ارمنستان و جمهوری آذربایجان از سر گرفته شد، که به درگیری طولانی مدت و تلفات غیرنظامیان منجر شد. طرفین چندین بار برای امضای آتش بس تلاش کردند، اما تنها توافق سه جانبه که از یک شب تا ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ حاصل شد، موفقیت آمیز بود. با وساطت مسکو، آذربایجان و ارمنستان توافق کردند که آتش را کاملاً متوقف کرده و زندانیان و اجساد کشته شدگان را مبادله کنند. ایروان همچنین مناطق کلبجر، لاچین و آغدام را به باکو منتقل کرد. نیرو‌های حافظ صلح روسی در منطقه مستقر شدند.

درگیری‌ها در قره‌باغ کوهستانی در فوریه ۱۹۸۸ آغاز شد، زمانی که منطقه خودمختار قره باغ کوهستانی اعلام جدایی از جمهوری سوسیالیستی شوروی آذربایجان را داد. طی یک درگیری مسلحانه در سال‌های ۱۹۹۲-۱۹۹۴، آذربایجان کنترل قره باغ و مناطق مجاور آن را از دست داد. از سال ۱۹۹۲، مذاکرات در مورد حل مسالمت آمیز درگیری با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، به رهبری روسیه، ایالات متحده و فرانسه ادامه داشت.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 195 views بار دسته بندی : بین‌الملل تاريخ : 26 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.