خبرگزاری مستقل رسپار اسباب بازی های ایران از کجا تامین می شود ؟ - رسانه رسپار

در حالی‌که اسباب‌بازی در تمام جهان یکی از صنعت‌های پر درآمد است،

در کشور ما این صنعت به شکل جهانی و واقعی خود وجود ندارد،

خرید اسباب بازی برای والدین بسیار جایگاه مهمی دارد پس اخبار آن قطعا برای والدین مهم است.

حسین فرجو عضو کمیسیون ثبت و صدور مجوز اسباب‌بازی گفت:

در سال‌های اخیر گام‌هایی برای محدودیت واردات اسباب‌بازی برداشته و این موضوع باعث شده تولیدکننده‌ داخلی ما به فکر تولید و طراحی و افزایش تیراژ خود بیفتد و یا اینکه آن‌هایی که در این عرصه حضور نداشتند، علاقه‌مند به این کار شده‌اند تا نیاز بازار و کودکان و نوجوانان را برطرف کنند.

هر چند که محمدحسین فرجو می‌گوید: که در سال‌های اخیر گام‌هایی برای محدودیت واردات اسباب‌بازی برداشته شده و این موضوع باعث شده است تولیدکننده‌ داخلی ما به فکر تولید و طراحی و افزایش تیراژ خود بیفتد و یا اینکه آن‌هایی که در این عرصه حضور نداشتند،

علاقه‌مند به این کار شده‌اند تا نیاز بازار و کودکان و نوجوانان را برطرف کنند. اما وقتی به تولیدات داخلی در مقایسه با تولیدات خارجی به ویژه چین نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم درآمد حاصل از فروش اسباب‌بازی در این کشور از درآمد حاصل از فروش نفت در کشور ما بیشتر است.

بر همین اساس درحالی به استقبال این رویداد ملی می‌رویم که فعالان این صنعت درباره‌ تاثیرات بزرگی که می‌تواند بر تولید داخلی بگذارد، نکته‌هایی را مطرح می‌کنند که رعایت آن می‌تواند موجب رونق اقتصادی و نیز تولید داخلی شود.

فرجو ادامه می‌دهد: در زمینه تولید نیز ضعف‌هایی داریم برای مثال ما تولیدکننده‌ای در ایران نداریم که اسباب‌بازی‌ای تولید کرده باشد که سیستم رادیو کنترل داشته باشد. ماشین کنترلی، هواپیما، هلی‌کوپترها و یا انواع و اقسام اسباب‌بازی‌هایی که از راه دور کنترل شوند و پرواز کنند را به دلیل سازوکار پیچیده و هزینه‌بری که دارد در ایران تولید نمی‌کنند.

وی توضیح داد: یکی دیگر از علت‌هایی که تولیدکنندگان ما احتیاط می‌کنند، میزان سرمایه‌گذاری برای تولید و تیراژ پایین آن‌ها است. گاهی میزان تولید یک محصول در کشورهای اروپایی و چین حتی به اندازه‌ پیش‌تولید آن‌ها برای بررسی کیفیت هم نیست. تولیدکننده‌ ما ممکن است گاهی از یک محصول فقط ۵ هزار عدد تولید کند، درصورتی‌که در کشورهای دیگر این عدد میلیونی است. در ایران هر اسباب‌بازی‌ای که قرار است تولید شود، اولین هزینه‌ آن مربوط به هزینه‌های مواد اولیه و قالب آن است که گاهی از ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون متغیر و این برای تولیدکننده‌ها بسیار سنگین است.

عضو کمیسیون ثبت طرح و صدور مجوز اسباب بازی گفت: با وجود همه‌ مشکلات و با توجه به تلاش تولیدکنندگان و طراحان، افق تولید اسباب‌بازی روبه رشد و تعالی است و امیدواریم که رشته‌ تولید اسباب‌بازی که ۱۲ سال پیش مجوز آن از وزارت علوم گرفته شد ولی کلاس‌های آن تشکیل نشده است، بالاخره آغاز به کار کند و ما بتوانیم به صورت آکادمیک و علمی بازار کاری را برای علاقه‌مندان به این حوزه و رشته فراهم و با تربیت نیروی انسانی این خلا را در این زمینه پر کنیم.

فرجو گفت: که ما تقریبا در اول راه ورود به دنیای اسباب‌بازی و نیازمند تربیت نیروی انسانی در همه سطوح هستیم و باید آموزش علمی و تکنیکی ببینیم. همچنین تلاش برای پیشرفت و ترقی در آن بسیار زیاد است و این جای امیدواری دارد که بتوانیم با یک تلاش جمعی به یک جایگاه قابل قبول در این زمینه برسیم.

به گفته‌ این کارشناس حوزه‌ اسباب‌بازی در ایران در حال حاضر یک بخش‌هایی از تولید ما به تولیدات خارجی نزدیک شده به صورتی که می‌تواند صادر شود و حتی ارزآوری کند و یک بخش‌هایی هنوز در حال آزمون و خطاست که نیازمند بهتر شدن است.

فرجو افزود: نکته‌ مهم دیگر این است که با وجود بستر فضای مجازی، افرادی با داشتن یک کارگاه خانگی توانسته‌اند عروسک‌های مختلفی را با مواد و ابزار پارچه، چوب و مواد قابل بازیافت درست کنند تا هم برای خودشان کسب درآمد کنند و هم چهره‌های جدید و خلاقی در زمینه‌ اسباب‌بازی معرفی کنند.

بر همین اساس، یکی دیگر از نکته‌های مهم و ظریف این حوزه به گفته‌ فرجو، این است که صنعت اسباب‌بازی به قدری گسترده و بزرگ است که وقتی یک سرگرمی قرار است

تولید شود افراد متنوع از نظر کاری در آن دخیل خواهند شد و با هر یک از اسباب‌بازی‌های جدید می‌توانیم در زمینه‌های مختلف ایجاد کارآفرینی کنیم.

همین‌طور نیاز خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان به وسایل بازی با کیفیت و قیمت مناسب، باعث می‌شود افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند برای قرار گرفتن در بازار رقابتی تلاش بیشتری کنند.

چینی ها ۹۸ درصد بازار اسباب بازی ایران را گرفتند .

یکی از بخشهایی که این روزها از جهات مختلف با آسیب رو به رو شده بازار خرید اسباب بازی است.

این روزها کاهش درآمد خانوارها و گرانی کالاهای اساسی سبب شده که بسیاری از رفاهیات خانواده ها کاهش یابد.

یکی از این لوازم رفاهی اسباب بازی برای کودکان است.

بررسی ها نشان می دهد که در سالهای اخیر خانواده ها چندان زیر بار خرید اسباب بازی برای کودکانشان نمی روند زیرا بعضا قیمت بالای اسباب بازی ها اجازه خرید را به آنها نمی دهد.

از طرفی دیگر تولید ملی سهمی تقریبا صفر در بازار اسباب بازی کشور دارد

و اکثر کالاهای این بخش از طریق واردات تامین می شود حالا از چه از طریق قانونی و چه از طریق قاچاق!

به گفته فروشندگان اسباب بازی ۹۸ درصد اسباب بازی ها از کشور چین واردمی شوند .

بازی چین با ما و اسباب بازی
به این چند جمله توجه کنید:
* نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در آیین گشایش پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی: کشور چین رکورد سه میلیارد دلار صادرات اسباب‌بازی در ماه را در سال گذشته زده است.

یعنی صادرات سالانه کشور چین از اسباب‌بازی بیش از صادرات نفت در کشور ماست.

مگر تولید اسباب‌بازی چقدر فناوری می‌خواهد؟
*  «محسن رجبی» تولیدکننده اسباب‌بازی و عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‎‌بازی:

بیش از ۸۵ درصد سهم بازار اسباب‌بازی ایران دست محصولات خارجی است. (مهر / دی ماه۹۷)
* آیدین مهدی‌زاده تهرانی دبیر دومین رویداد «ایده ‌آزاد» اسباب‌بازی:  مطابق  آمار غیررسمی،۱۰ درصد اسباب‌بازی‌های تولیدی دنیا در ایران استفاده می‌شود.
(ایرنا / فروردین ۹۸)
*  بنا بر آمار منتشرشده از سوی گمرک، در سال ۹۷ حدود ۲۶۰ تن انواع عروسک وارد ایران شده است. آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی سال ۹۷ نشان می دهد که در این مدت بیش از ۲۶۰ تن انواع عروسک از دو کشور چین و امارات متحده عربی وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم انواع عروسک به کشور یک میلیون و ۲۴۸ هزار و ۷۸۸ دلار ارز از کشور خارج شد که معادل ریالی آن حدود پنج میلیارد و ۲۴۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۸۷۰ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. 

خرید اسباب بازی بصورت آنلاین و انواع اکشن فیگور در سایت ژپتویز.

.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 152 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 21 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.