خبرگزاری مستقل رسپار آیت‌الله جوادی آملی: کمیته امدادی اداره کردن مملکت، خلاف فرهنگ خلقت است / توصیه‌های محمدرضا خاتمی به جریان اصلاحات / تفاوت دولت سیزدهم با دولت‌های قبل از نگاه صفارهرندی - رسانه رسپار

بسته ویژه خبری «رسپار» هر روز سعی دارد با انتخاب تیترهایی، شما را در جریان اخباری مهم و اثرگذار قرار دهد که قطعا باید شنیده و خوانده شوند. در این بسته خبری، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی انداخته می‌شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت‌های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت.

امام جمعه اصفهان: برخی از آلات موسیقی هم برای تشییع استفاده می‌کنند

حجت الاسلام میردامادی گفت: نشستن در کاخ و باغ و تکیه دادن بر کرسی قدرت و دروغ گفتن به مردم و عمل نکردن به وعده‌ها آبروی اسلام را می‌برد. وی با بیان اینکه برخی از نبود امر به معروف و نهی از منکر در اصفهان گلایه دارند، افزود: حتی در باغ رضوان اصفهان چنین شرایطی را شاهد هستیم، برخی نی می‌زنند و از آلات موسیقی برای تشییع فوت شدگان استفاده می‌کنند. نباید در آرامستان‌ها چنین رفتاری را ببینیم. امام جمعه موقت اصفهان گفت: شهردار و شورای شهر باید به این امر توجه داشته باشد و جایی که در اختیار آنها است را کنترل کنند.

امام جمعه موقت تهران: بی انصافی است که از سخت کوشی رئیس محترم جمهور برای کاهش درد گرانی ها تشکر نکنم

سید احمد خاتمی گفت: تریبون نماز جمعه تریبون مردم است. خطیب جمعه وظیفه دارد درد مردم را بگوید. این گرانی‌های سرسام‌آور غم جانکاه مردم است. این مردم عزیز هستند و عزت و آقایی دارند. رنج دارد که مردی بیرون بیاید و شرمنده خانواده خود شود. می‌دانم که مسئولان دارند تلاش می کنند این درد را بکاهند. اما تقاضا می کنم بر تلاش خود بیفزایید و آبرومندانه از شما می خواهم تلاش خود را سرعت ببخشید قبل از اینکه کمر افرادی زیر این بار بشکند. وی افزود: بی انصافی است که از سخت کوشی رئیس محترم جمهور و مسئولان تشکر نکنم. رئیس جمهور ایام کاری و غیرکاری به خدمت مشغول هستند. دیروز روز نهم دی بود. این روز به روز بصیرت و میثاق با ولایت نامیده شده است. روز بصیرت است چون مردم هدف فتنه گران را فهمیدند. فتنه گران نظام ولایی و سقوط آن را هدف قرار داده بودند. هشت ماه از خرداد تا دی تا توانستند اغتشاش آفریدند و تا توانستند دروغ گفتند. به دروغ گفتند فلان فرد را سوزاندند و برای آن هم اشک تمساح ریختند. خودش پیدا شد و گفت چه سوزاندنی؟ سرمایه مردم را پای صندوق رای سوزاندند. پیشانی امام جماعت را شکستند. به عاشورای مردم هجمه کردند و سردسته آنها گفت مردمان خداجوی و مومن.

علم الهدی: تخلف انتخابات و رقابت انتخاباتی در سال ۸۸ افسانه بود

سید احمد علم‌الهدی، نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: هیچ‌کس عمق فتنه ۸۸ را نفهمید و هنوز هم بسیاری درک نمی‌کنند. فتنه ۸۸، فتنه براندازی بود. مسئله تخلف انتخابات و رقابت انتخاباتی افسانه بود؛ دشمن ۱۰ سال برنامه‌ریزی کرده بود تا این فتنه همه چیز را برنامه‌ریزی کند و اتصال بین امام و امت را از بین ببرد و بر هر دو مسلط شود؛ لذا در فتنه ۸۸ دشمن حلقه وسط یعنی خواص را هدف قرار داد و آن‌ها را گول زد و متاسفانه این خواص بصیرت نداشتند و بی‌بصیرت شدند و توطئه دشمن را نفهمیدند و عمق فتنه دشمن را تنها خود مقام معظم رهبری درک کردند و خواص درک نکردند. وی اذعان داشت: خواص را هدف قرار داد و ریزش کرد در خط مقابل رهبری؛ دشمن مملکت را به آشوب کشاند و خواص به خاطر بی‌بصیرتی تماشا کردند، فاصله بین امت و امام که یک حلقه خواص بود از بین رفت و اینجا بود که امت بی امام و امام بی امت مورد تهاجم دشمن قرار گرفت. در ۹ دی ماه یک معجزه بود و امت بدون حلقه واسطه و وساطت خواص به امام و رهبری متصل شد و تمام توطئه‌های دشمن را خاکستر کرد.

مقدم‌فر: یک دستگاه امنیتی اعلام کرد درمورد اقامت فرزندان لاریجانی اشتباه کرده

حمیدرضا مقدم فر مشاور فرمانده کل سپاه: در مورد آقای لاریجانی یک تذکری حضرت آقا دادند که در مورد فرزندانشان که فرزندانشان تحصیل کردند یا به هر طریقی رفتند به آمریکا و لندن، یک مصوبه ای در شورای عالی امنیت ملی داشتیم در این دو کشور فرزندان مسئولان در یک حدی نباید بوده باشند، اقامت داشته باشند، مقیم باشند از نظر حقوقی. خب بعدها نامه ای دادند که آقا شورای نگهبان که گفتید مقیم‌اند، این فرزندان برای تحصیل رفتند اقامت و تابعیت ندارند. حضرت آقا فرمودند اشتباه کردید، اشتباه جبران شود. شورای نگهبان می گوید من چهار پنج دلیل داشتم برای رد صلاحیت آقای لاریجانی، یکی بحث فرزندان بود، دلایل دیگر هم داشتم. بر مبنای آن دلایل یکی از دلایل خیلی خوب که یک دستگاه امنیتی هم اعلام کرد اشتباه کرده من هم بر مبنای آن ولی این دلیل هم عبور کند، باز سه چهار دلیل دیگر می‌ماند برای رد ایشان. حالا چه اتفاقی افتاده، پس رای سر جای خودش است، همه بعد از این موضع گیری حضرت آقا انتظار داشتند که یک اتفاقی بیفتد، شورای نگهبان اعلام کرد من دلایلم فقط این نبوده، خب بالأخره روشن است. بعدها ما متوجه شدیم نامه‌ای رد و بدل شده، آقای لاریجانی درخواست کردند که شورای نگهبان دلایل را به من بگو. شورای نگهبان هم محرمانه با اصرار زیاد ایشان و برادرشان اعلام کردند که شما دلایل رد صلاحیتتان اینها بوده، آقای لاریجانی هم جواب دادند حالا کاری ندارم به منطق آن پاسخ درست بوده یا غلط بوده، این رد و بدل شد.

مهاجرت از شهرستان ها به تهران در ۵ سال گذشته

براساس داده‌های رسمی سازمان تامین اجتماعی، شاغلان زیادی در فاصله میان سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ شهر محل کار خود را درون کشور تغییر داده‌اند.بنا به گزارش فوق، کوچ شاغلان بیش از همه در دو استان مهم بوشهر و خوزستان، رخ داده است. پس از آن لرستان و کرمانشاه شاهد خروج چند هزار نفری نیروی کار از استان خود بوده‌اند. مطابق انتظار، تهران مقصد نخست این کوچ شغلی بوده است.(بیش از سه‌چهارم آن‌ها به تهران رفته‌اند) پس از تهران، استان‌های البرز، گیلان و یزد پذیرای این جابه‌جایی شاغلان بوده است.

حمله تند سحر زکریا به مهران مدیری و گوهر خیراندیش

سحر زکریا در مصاحبه‌ای تصویری که به تازگی انجام داده است از مهران مدیری و حرف‌های گوهر خیراندیش انتقاد کرد و گفت:حافظه تاریخی مردم بسیار کوتاه است. خیلی از هنرمندان کارهایی انجام می‌دهند که پس مدتی سریع فراموش می‌شود و این برای یک جامعه بسیار بد است.ما نردبانی برای رشد مهران مدیری بودیم و اگر بخواهم دهانم را باز کنم خیلی نتایج بدی حاصل می‌شود. عده‌ای می‌گویند تو رد داده‌ای، بله رد داده‌ام.یک خانمی (گوهر خیراندیش) در جشن حافظ تریبون پیدا می‌کند و می‌گوید سریال زیر خاکی را خواباندند، نمی‌دانستم در عروسی دخترم هم نباید می‌رقصیدم. خانم بازیگر ما بسیار خوشحالیم که شما رقصیدید، ما نمی‌گوییم شما نرقصید. اما اینکه می‌گویند آمپول هوا می‌خواستند به ایشان تزریق کنند و تئوری‌های توطئه را یکی یکی ردیف می‌کنند یک بحث دیگر است.

پاسخ کتایون ریاحی به انتقادات امام جمعه مشهد: «یوسف پیامبر» ایران را به دنیا معرفی کرد

کتایون ریاحی: آن‌هایی که می‌گویند هنرمندان برای مردم چه کردند، چرا زحمت هنرمندان را نمی‌بینند؟درباره صداوسیما فقط می توانم بگویم با کدام پیشنهاد می شود درست کرد خانه ای را که از پایبست ویران است و اینکه اصلا آیا کسی به پیشنهاد من گوش می دهد؟در حال حاضر بزرگترین معضل صداوسیما این است که تلویزیون برای مردم نیست و به یک سخنگو و ابزاری برای گروهی خاص تبدیل شده که متاسفانه نمی‌دانیم آیا حقیقتا دوست هستند؟!/ایسنا

سعید جليلى: وقتی به پشت خیمه دشمن می‌رسید باید مراقب تزویر او باشید

عضو شوراى عالى امنيت ملى در مراسم ٩ دى:مدام اعلام می‌کنند که زمان برای توافق در حال از دست رفتن است؛ سوال این است که وقتی سه سال پیش یکطرفه از آن توافق خارج شدند و سه کشور اروپایی نیز بدون محکوم کردن این اتفاق با امریکا همراهی کردند، چرا آن موقع به فکر این نبودند که زمان در حال از دست رفتن است؟تعیین این ضرب‌الاجل‌ها بدان معناست که عقربه فشار اقتصادی از سوی دشمن، کند و بلکه متوقف شده است؛ چرا که تابحال هرچه می‌توانستند علیه ملت ایران بکار بستند و سیاست فشار حداکثری نتوانست اهداف نامشروع‌شان را تامین کند.دشمن می‌بیند که وقتی در سال جاری، صادرات کشور ما نسبت به سال گذشته بیشتر شده است، ضرب‌الاجل تعیین می‌کند تا ایران را تحت فشار برای دادن امتیاز قرار دهد؛ اینجاست که وقتی به پشت خیمه دشمن می‌رسید، باید مراقب تزویر او باشید./جماران

تیرک دروازه دلیل حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا؟

بحث حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا باعث افشا شدن ایرادات AFC از فوتبال ایران شده است.مشکل بزرگ استقلال و پرسپولیس که در نامه‌های اخیر AFC به آن اشاره شده، شامل مالکیت مشترک، بدهی‌های کلان مالیاتی، پرونده‌های بدهی و دولتی بودن این باشگاه‌هاست. در کنار این ایرادات می‌توان به صدها مشکل ریز و درشت دیگری از فوتبال ایران و امکانات و زیر ساختها اشاره کرد که به نظر می‌رسد با استانداردهای کسب مجوز حرفه‌ای فاصله دارد. گفته می شود در نامه‌ای که به فدراسیون فوتبال ارسال شده ۴۷۱ صفحه ایراد به باشگاه پرسپولیس و ۴۲۰ صفحه ایراد از باشگاه استقلال گرفته شده است.امروز حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان هم به یکی دیگر از ایرادات AFC اشاره کرد و گفت: در استادیوم آزادی یکی از مواردی که اشکال گرفته بودند، این بود که تیر دروازه‌های رزرو ورزشگاه کجا هستند؛ در حالی که ما اصلاً تیر دروازه رزرو نداشتیم!/خبرآنلاین

رئیس‌جمهور: گرانی و تورم به زودی متوقف می‌شود

رئیس جمهور در دیدار با آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه گرانی و تورم به زودی متوقف می‌شود، گفت: گرانی‌های اخیر نتیجه تصمیمات نادرست گذشته است و آثار تصمیمات ما در ماه‌های آینده روشن می‌شود.

تفاوت دولت سیزدهم با دولت‌های قبل از نگاه صفارهرندی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تفاوت دولت سیزدهم با دولت‌های یازدهم و دوازدهم در این است که دولت کنونی خادم واقعی مردم است اما دولت قبل می گفت ما زبان دنیا را می‌فهیم و مطالبی را بلد هستیم که شما نمی‌دانید.

توصیه‌های محمد رضا خاتمی به جریان اصلاحات

وی در ادامه تأکید کرد: یکی از سوالات این است که چرا با وجود اینکه ما در مقطعی هم دولت و هم مجلس را در دست داشتیم به این وضعیت رسیدیم. اولین نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که ما فکر می‌کردیم توسعه و پیشرفت و زندگی مرفه و آزاد مردم در اولویت حکومت قرار دارد اما فقط نمی‌خواهد که به دست اصلاحات صورت گیرد اما از نظر بنده فکر ما اشتباه بود.وی افزود:‌ دومین مسلله‌ای که باعث شد ما به نقطه کنونی برسیم تغییرات اجتماعی و نسلی عظیمی است که در درون کشور به وقوع پیوست. امروز همه ما با فرزندان خودمان روبرو هستیم که فاصله گسترده‌ای به لحاظ ارزش‌ها و هدف‌گذاری‌ها با ما دارند. این نکته در درون جریان اصلاحات نیز وجود دارد. بدون توجه به این مساله ما نمی‌توانیم با جامعه ارتباط درستی برقرار کنیم. امروز شاید اصلاحات اعتبار خود را در بین مردم از دست نداده باشد و مردم بگویند که شما افراد صادق و درستی هستید اما مردم معتقدند که دیگر مشکل به دست جریان اصلاحات حل نمی‌شود،چون جریان اصلاحات امروز نه برنامه و نه آدم دارد و صرفا حرف‌های گذشته را تکرار می‌کند. نسل جوان برایش مهم نیست که چه کسی رئیس جمهور می‌شود یا چه کسی نماینده مجلس می‌شود. درست است که ما به عنوان افراد سیاسی می‌دانیم که این بخش چه نقش می‌تواند در زندگی مردم داشته باشد اما مردم این موضوع را نمی‌دانند. خاتمی در ادامه خاطرنشان کرد: ما در نظامی زندگی می‌کنیم که معتقدیم مردم باید در آن همه کاره باشند پس اولین اقدام در جریان اصلاحات باید بازسازی رابطه با مردم باشد. باید ادبیات جریان اصلاحات تغییر کند. ما باید به مردم بگوییم که حرف ما چیست و می‌خواهیم چه چیزی برای آنان به ارمغان بیاوریم. امروز چقدر جریان اصلاحات در کنار مردم است. جز تعدادی بیانیه چه حرکتی از این جریان دیده می‌شود. آیا مردم فکر نمی‌کنند که اصلاحات هم برای وضعیت کنونی برنامه‌ای ندارد. ما باید در درون جریان اصلاحات به دنبال راهکارهایی تخصصی برای حل مشکلات مردم و تربیت نیرو باشیم. نباید مدام حرف‌های تکراری را به زبان بیاوریم بلکه باید به مردم بگوییم اگر هدف توسعه و آبادانی کشور است مثلا در حوزه سیاست خارجی چه باید کرد.

رسانه روسی خبر داد: احتمال فروش سوخو-۳۵ به ایران

یک روزنامه روسی از احتمال فروش جنگنده های پیشرفته سوخو-۳۵ روسی به ایران خبر داد و اعلام کرد این هواپیماها پیشتر برای فروش به مصر آماده شده بود.روزنامه اوراسیادیلی چاپ مسکو روز جمعه در مقاله ای خاطرنشان کرد که موضوع فروش جنگنده های چندمنظوره سوخو-۳۵ به ایران که قبلا مصر سفارش خرید آن را به مسکو داده بود، مطرح است.به نوشته رسانه روسی، مصر به دلیل تهدید آمریکا به اعمال تحریم های یکجانبه علیه این کشور، از خرید جنگنده های سوخو-۳۵ از روسیه در چارچوب قرارداد ۲ میلیارد دلاری منصرف شد.اوراسیادیلی نوشت: در زمان حاضر چندین فروند جنگنده سوخو-۳۵ که برای تحویل به مصر درنظر گرفته شده بود و آمریکا قاهره را واداشته که از خرید آن منصرف شود، آماده فروش برای کشورهای دیگر از جمله الجزایر و ایران است.این رسانه نوشت: بخش عمده ناوگان هوایی نظامی ایران از هواپیماهای خریداری شده از آمریکا شامل اف-۱۴ای، اف-۴ و اف-۵ می شود که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی خریداری شده و در دوره پس از پیروزی انقلاب هم تهران چندین فروند شکاری های میگ-۲۹ از مسکو خریداری کرد.روزنامه روسی با اشاره به اینکه ایران از اوایل دهه ۹۰ میلادی هواپیماهای تهاجمی نخریده است، نوشت: بنابراین با خریداری ۲۰ هواپیمای جدید پیشرفته می تواند ناوگان هوایی نظامی خود را بطور قابل توجهی تقویت کند.

تذکر آیت‌الله جوادی آملی خطاب به رئیس جمهور؛ کمیته‌ای اداره کردن، خلاف فرهنگ خلقت است

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید در دیدار رئیس جمهور با بیان اینکه کشور را کمیته امدادی اداره کردن برخلاف فرهنگ خلقت است، گفت: خداوند انسان را با کرامت خلق کرد و دستور داد کرامت انسان محفوظ باشد.وی روز جمعه در دیدار با آیت الله سیدابراهیم رییسی رییس جمهور در قم، افزود: فقر به معنای نداشتن و نداری نیست، اسلام به شخص ندار، فقیر نمی گوید! در فرهنگ اسلام، فقیر کسی است که ستون فقراتش شکسته است، چنین فردی به هیچ کس اعتماد نخواهد کرد. در بیان قرآن، اقتصاد عامل قیام و ایستادگی جامعه است اگر اقتصاد خراب و ستون فقرات جامعه مشکل داشته باشد، مجبور خواهد بود به دیگران باج بدهد.این مرجع تقلید اظهار کرد: خداوند مردم را «کریم» آفرید؛ «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ»، روی این اصل کشور را کمیته امدادی اداره کردن برخلاف فرهنگ خلقت است، خداوند انسان را با کرامت خلق کرد و دستور داد کرامت انسان محفوظ باشد.وی ابراز داشت: به دلیل همین تاکید اسلام بر حفظ کرامت انسان است که مزدوری در اسلام نهی نشده است، علما این نهی را حمل بر کراهت کرده‌اند اما برخی از کراهت بالاتر نیز گفته اند، سفارش اسلام این است که شما باید کنار سفره خود بنشینید، پیامبر(ص) دست کارگری را بوسید که برای خود کار می‌کرد، نه اینکه فردی که برای دیگری کار می کند.آیت الله جوادی آملی با تاکید بر لزوم خودکفایی کشور در عرصه های مختلف ابراز داشت: ما هرگز در را به روی خود نمی بندیم، ما با کسی قهر نیستیم و با همه کشورها تعامل می کنیم. آن ها نیز باید مودب باشند و ادب را در مقابل ما رعایت کنند، اما ما پس از دست دادن با آنها، باید انگشتان خود را بشماریم، این معنای استقلال است.وی خاطرنشان کرد: توسعه در کار و تولید باید مورد توجه جدی قرار بگیرد، کشور این ظرفیت را دارد، باید تولیدکنندگان تشویق شوند و دولت هم آنها را هدایت و مراقبت کند.در ابتدای این دیدار رییس جمهور گزارشی از اقدامات دولت به ویژه در بخش های اقتصادی و نیز اقدامات صورت گرفته در سفر استانی به شهر قم، ارائه کرد.

تذکرات آیت‌الله علوی گرگانی به رئیس‌جمهور

این مرجع تقلید با ابراز خرسندی از سفرهای استانی و دیدارهای مردمی رییس جمهور، ادامه داد: دیدارهای رو در رو و اطلاع از مشکلات مردم عملی بسیار پسندیده و شایسته است.وی با بیان روایتی از امام صادق(ع) که فاصله بین حق و باطل را چهار انگشت دانستند، بیان کرد: آنچه گوش می شنود احتمال خطا در آن زیاد است ولی آنچه به چشم دیده می شود به حق نزدیک تر است، لذا حضور شما در میام مردم موجب می شود بهتر از مشکلات مردم اطلاع کسب کنید.وی با تاکید بر وجود کمبودها در جامعه بیان کرد: هر چقدر کمبودها جبران شود شایسته است، نباید طرح جدید عمرانی آغاز شود و در تکمیل طرح‌های نیمه تمام اولویت ها را مد نظر قرار دهید.وی یادآور شد: موضوع آب و مدیریت منابع آبی کشور اهمیت فوق العاده ای دارد و ما در برخی مناطق که مشکل کمبود آب هم ندارند، باز شاهد عدم مدیریت صحیح هستیم که لازم است حساسیت نشان دهید.وی در پایان به وضعیت نابسامان فرهنگی کشور اشاره کرد و افزود: کم توجهی به موضوع فرهنگ دینی در جامعه اثرات نامطلوبی در جامعه گذاشته است که باید با برنامه ریزی صحیح اقدام عاجل صورت گیرد.

گفت‌‌وگوی چهره‌ به چهره رئیس‌جمهور با نمازگزاران‌ یکی از مناطق محروم قم

برخی کاربران فضای مجازی در قم با انتشار گسترده عکس‌ها حضور بی‌تکلف آیت‌الله رییسی در نماز جماعت مسجد علی بن ابیطالب (ع) قم، از آن با عنوان تصاویر دیده نشده‌ از رییس‌ جمهور یاد کردند که هیچ وقت از شبکه‌های معاند چون بی بی سی، من و تو و اینترنشنال نخواهید دید.این تصاویر مربوط به حضور بی‌تکلف رییس جمهور در نماز جماعت مسجد علی بن ابیطالب (ع) شهر قائم‌ قم و گفت‌‌وگوی چهره‌ به چهره با نمازگزاران‌ این منطقه است.شهر قائم از مناطق کم برخوردار و محروم قم به حساب می‌ آید که در نزدیکی مسجد مقدس جمکران قرار دارد.برخی کاربران فضای مجازی در قم با انتشار گسترده این عکس‌ها، از آن با عنوان تصاویر دیده نشده‌ از رییس‌ جمهور یاد کردند که هیچ وقت از شبکه‌های معاند، همچون بی. بی. سی، من و تو و اینترنشنال نخواهید دید.

رئیسی به مسکو می‌رود

سفیر ایران در روسیه با اشاره به سفر آیت الله رئیسی به فدراسیون روسیه و دیدار با پوتین در روزهای آغازین سال جدید میلادی، این سفر را نقطه عطفی برای گسترش روابط ایران و روسیه در زمینه های مختلف خواند.کاظم جلالی در پیامی ویدئویی به مناسبت سال جدید میلادی ۲۰۲۲، زادروز حضرت عیسی مسیح (ع) را به مسیحیان جهان، مسیحیان فدراسیون روسیه و هموطنان مسیحی تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که سال ۲۰۲۲ سالی سراسر شادی، رفاه، صلح و امنیت توأم با عدالت برای همه بشریت باشد.

واکنش فرانسه به پرتاب ماهواره‌ بر سیمرغ به فضا

وزارت امور خارجه فرانسه اقدام ایران در پرتاب موشک ماهواره بر سیمرغ به فضا را محکوم کرده و مدعی شد که این اقدام بر خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل بوده است.وزارت امور خارجه فرانسه عصر جمعه به اقدام ایران در پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ واکنش نشان داد.وزارت خارجه فرانسه، با تکرار ادعاهای اثبات‌نشده این آزمایش را محکوم کرد و مدعی شد که اقدام ایران بر خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل است.ادعای فرانسه در حالی مطرح شده که اصولاً برنامه فضایی ایران ربطی به قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد. در این قطعنامه تنها به برنامه موشکی اشاره شده که در آنجا هم با ادبیاتی غیرالزام‌آور از ایران «خواسته شده» از کار بر روی موشک‌هایی خودداری کند که «برای داشتن قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای» طراحی شده‌اند. جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده موشک‌های این کشور برای داشتن قابلیت حمل کلاهک طراحی نشده‌اند.وزارت خارجه فرانسه اضافه کرد که این آزمایش ایران در حالی انجام می‌شود که گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین با پیشرفت همراه بوده است.وزارت دفاع ایران روز پنجشنبه اعلام کرد که ماهواره‌بر سیمرغ را با موفقیت به فضا پرتاب کرده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 192 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 1 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها