خبرگزاری مستقل رسپار آمریکا خواهان احیای ناتو شد - رسانه رسپار

به گزارش رسپار، به نقل از یورونیوز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترکی با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت: ما می خواهیم به ائتلاف ناتو قدرت تازه‌ای ببخشیم تا مطمئن شویم که این ائتلاف در برابر تهدیدات امروز همانند گذشته قوی و تأثیرگذار است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در آستانه این دیدار در بیانیه‌ای گفت:‌ نشست‌ها در بروکسل بر تعهد آمریکا نسبت به متحدان‌مان و شرکای اروپایی در خصوص برنامه مشترک‌مان تأکید خواهد کرد.

ینس استولتنبرگ گفت: ائتلاف ناتو در حال حاضر فصل تازه‌ای را در روابط ترنس آتلانتیک می‌گشاید.

وی همچنین از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به خاطر تعهد به بازسازی قدرت ناتو و قوی‌تر کردن این ائتلاف در یک جهان رقابتی‌تر تشکر کرد.

متحدان اروپایی نیز از این تغییر لحن از سوی دولت جدید آمریکا استقبال کردند.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه گفت: بدون ناتو هیچ دفاع اروپایی وجود نخواهد داشت و بدون اروپایی‌ها هیچ ناتوی مرتبط و کارآمدی وجود نخواهد داشت.

وزارت امور خارجه آمریکا گفت: بلینکن در این سفر بر نگرانی‌ها نسبت به افغانستان، چین، ایران و روسیه، تغییر آب و هوا، امنیت سایبری، تروریسم و امنیت انرژی متمرکز خواهد بود.

دولت بایدن بر احیای روابط با متحدان ناتو به شدت تأکید کرده است؛ روابطی که به خاطر درخواست‌های دونالد ترامپ از افزایش بودجه دفاعی گرفته تا اختلافات تجاری خدشه‌دار شده بود.

وزرای امور خارجه ناتو اواخر روز گذشته درباره افغانستان نیز مذاکره کردند.

بلینکن به خبرنگاران گفت:‌ اقدام آمریکا برای بازنگری گزینه‌ها همچنان ادامه دارد و ما به رایزنی با متحدان ادامه خواهیم داد.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان هم گفت:‌ ما آرزو نمی کنیم که افغانستان را به گونه‌ای که ۲۰ سال پیش وارد آن شدیم ترک کنیم و امیدواریم تا بتوانیم امروز با آمریکا درباره چگونگی حضورمان در هفته‌های آتی به طور خاص صحبت کنیم.

همزمان با اینکه اروپا همچنان منتظر تصمیم واشنگتن در خصوص ضرب‌الاجل خروج نیروها از افغانستان است، استونبرگ روز دوشنبه تاکید کرد که در خصوص این کشور جنگ‌زده تمامی گزینه‌ها همچنان روی میز است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در توافقی که با طالبان امضا کرده متعهد شده تا اول مه سال جاری میلادی نیروهای خود را از افغانستان خارج کند. جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا هفته گذشته گفت که برای واشنگتن دشوار است که این ضرب‌الاجل را اجرا کند.

این اظهارات بایدن باعث خشم طالبان شد که هشدار داده آمریکا مسئول پیامدهای این خلف وعده خواهد بود. متحدان ناتو گفته‌اند که تمایل دارند مدت بیشتری در افغانستان بمانند اگر واشنگتن نیز تصمیم به ادامه حضور در این کشور جنگ زده بگیرد. ناتو ۲۰ سال است که در افغانستان حضور دارد اما تعداد نیروهای خود را از ۱۳۰ هزار تن به ۹۶۰۰تن شامل ۲۵۰۰ نیروی آمریکایی مسئول آموزش نیروهای افغان کاهش داده است.

نحوه پیشبرد روابط با روسیه و چین نیز در رأس برنامه این دیدار قرارداشت.

جیمی شی، یکی از معاونین سابق دبیرکل ناتو گفت:‌ ناتو با نیروهایش در شرق اروپا اقدامات خوبی انجام داده و مانع تهدید روسیه شده است.

وی افزود: اما موضوع کلیدی این است که ما می‌خواهیم با فعالیت‌های راداری، مداخله‌های انتخاباتی و حملات سایبری روسیه چه کنیم؟ آمریکا درباره یک حمله سایبری تلافی جویانه علیه روسیه صحبت می‌کند.

این مقام در ادامه تصریح کرد: چین نیز یک موضوع مهم و بزرگ برای ناتو محسوب می شود. به نظر من رسیدگی به این موضوع زمان بیشتری می‌برد. آیا ناتو می‌خواهد وارد آسیا شود یا اساسا با چالش چین در داخل اروپا به ویژه شبکه های فایوجی و سرمایه‌گذاری‌هایش برخورد خواهد کرد؟

این در حالی است که سرگئی لاوروف و وانگ یی وزرای امور خارجه روسیه و چین روز سه‌شنبه در نشستی اتحاده خود را به معرض نمایش گذاشته و تحریم‌های جدید غرب نسبت به سوابق حقوق بشر مسکو و پکن را محکوم کردند.

بلینکن گفت: در جریان دیدار با همتای آلمانی‌اش موضوع خط لوله نورد استریم ۲ را مطرح کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: بلینکن در جریان دیدار با هایکو ماس در بروکسل بر مخالفت واشنگتن نسبت به ساخت خط لوله نورد استریم ۲ از روسیه به آلمان تأکید کرد.

آمریکا می‌ترسد که این خط لوله امنیت اوکراین و اتحادیه اروپا را متزلزل کند.

بلینکن گفت: جو بایدن صریحا اعلام کرده که معتقد است این خط لوله ایده بسیار بدی برای اروپا و آمریکا و مغایر با اهداف امنیتی اتحادیه اروپا محسوب می شود.

پس از آنکه آنکارا به خاطر خرید تجهیزات نظامی از روسیه مورد انتقاد قرار گرفت بلینکن از ترکیه خواست تا به طور کامل به اصول ائتلاف ناتو پایبند باشد.

بودجه‌های نظامی همچنان یکی از موضوعات حساس در ائتلاف ناتو هستند.

ترامپ بارها کشورهای اروپایی را به خاطر افزایش بودجه دفاعی تا دو درصد از میزان تولید ناخالص داخلی‌شان تحت فشار گذاشته بود.

بلینکن هچنین در حاشیه این نشست در بروکسل با لوئیجی دی مایو، وزیر امور خارجه ایتالیا دیدار کرد. وی بر اهمیت تداوم همکاری میان آمریکا و ایتالیا تاکید کرد. آنها توافق کردند که آمریکا و ایتالیا به همکاری برای رسیدگی به چالش‌های جهانی مشترک ادامه دهند و حمایت خود را از همکاری قوی‌تر میان آمریکا و اتحادیه اروپا ابراز کردند.

وزرای امور خارجه آمریکا و ایتالیا همچنین درباره اقداماتی که ین دو کشور می توانند با یکدیگر برای قدرت بخشیدن به ناتو انجام دهند از جمله حمایت از اتو ۲۰۳۰ به عنوان بخشی از تلاش‌های ائتلافی برای شکست داعش مذاکره کردند. آنها همچنین دیدگاه‌هایی را درباره چالش‌ها از سوی چین، آینده ناتو در افغانستان و حمایت از اصلاح سیاسی در لیبی تبادل نظر کردند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 164 views بار دسته بندی : بین‌الملل تاريخ : 10 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها