خبرگزاری مستقل رسپار توجه به تولید؛ حلقه مفقوده حل مشکلات کشور - رسانه رسپار

مقام معظم رهبری در یک دهه گذشته در پیام‌های نوروزی شان، عناوینی با مضمون «حمایت از تولید» را برای هر سال برگزیدند که نشان از لزوم توجه به این مهم برای حل مشکلات کشور دارد.

به گزارش «رسپار»؛ از سال ۱۳۸۷ تاکنون، مقام معظم رهبری در پیام نوروزی شان نام هایی برای هر سال برمی‎گزینند که همگی ارتباط وثیقی با بهبود وضعیت اقتصادی و تمرکز بر تولید داخلی داشته است.

با نگاهی به شعار‌های سال در دهه ۹۰ می‌توان دریافت که باید تمامی تلاش مسئولان و حتی مردم در جهت ارتقای وضعیت اقتصادی باشد تا کشور از شرایط بغرنج فعلی نجات پیدا کند؛ شرایطی که حتی مردم را در تامین مایحتاج اولیه زندگی شان درمانده کرده است.

در همین راستا، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی امسال را «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری کردند تا با آغاز قرن جدید، تمامی تمرکز بر رونق تولید باشد و البته رسیدن به این مهم هم در بخش پشتیبانی و هم در سطح مانع‌زدایی نیازمند همراهی قوه مقننه و تعامل آن با قوه مجریه است.

قطعا نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌توانند با استفاده از ابزار‌های نظارتی و تقنینی خود، ضمن برداشتن موانع قانونی از تولید کنندگان حمایت کنند و در عین حال، دولتمردان را وادار به اجرای قوانینی سازند که خروجی آن ارتقای تولیدات داخلی باشد.

پس از اعلام شعار سال، تعدادی از نمایندگان مجلس با آسیب شناسی وضعیت فعلی به ارائه پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت تولید پرداختند؛ مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، تولید را شاه کلید حل مشکلات امروز اقتصاد کشور دانست و تاکید کرد که برای داشتن ایران قوی باید از تولید حمایت کنیم. او این وعده را هم داد که در راستای پشتیبانی قانونی از تولید، تلاش می‌شود با نظارت قوی‌تر و انجام برخی اصلاحات مورد نیاز، ظرفیت کامل قوانینی مثل بهبود مستمر فضای کسب و کار و رفع موانع تولید رقابت پذیر را به میدان آورد.

رحمت الله فیروزی، عضو کمیسیون عمران نیز بر لزوم هماهنگی بین دستگاه‌های مربوطه جهت تسهیل در صدور مجوز برای تولیدکنندگان تاکید کرد و گفت: باید علاوه بر پشتیبانی از سرمایه گذاران، بر امر تولید و رونق آن نظارت داشت و کارشناسان صدور مجوز با تولید کنندگان همکاری لازم را داشته باشند.

سمیه رفیعی، عضو کمیسیون کشاورزی حمایت و تسهیل مسیر تولید را لازمه رشد و پیشرفت اقتصاد دانست و گفت که اقتصاد و معیشت مردم در مضیقه است و بهبود آن بیش از هر چیزی اولویت دارد. باید همگی هرچه در توان داریم به کار ببندیم تا با شکوفاسازی تولید، مسیر رشد و بالندگی سریعتر اقتصاد را هموار سازیم.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، رییس کمیسیون اصل ۹۰ از تشکیل کارگروهی در این کمیسیون جهت انجام اقدامات نظارتی در جهت تحقق شعار سال سخن گفت و توضیح داد: رهبر معظم انقلاب حدود ۱۰ سال است که مسائل اقتصادی و موضوع تولید را در بحث شعار سال مطرح می‌کنند، اما متأسفانه این موضوع از سوی دولت‌ها به ویژه دوره یازدهم و دوازدهم جدی گرفته نشده و در حد شعار متوقف مانده است؛ حال اینکه تولید به حمایت‌های جدی نیاز دارد.

جبار کوچکی نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت که مجلس آمادگی دارد تا در اردیبهشت و خرداد به سرعت قوانین مربوط به تولید و سرمایه‌گذاری را مورد بررسی قرار دهد تا ضمن حذف قوانین مزاحم، قوانین جدید تشویقی را تصویب کند.

عزت الله اکبری رییس کمیسیون صنایع و معادن بری تالار پشتی با بیان اینکه در بحث پشتیبانی از تولید مخاطب اصلی دولت است، افزود: مقررات زدایی نیز باید از سوی دولت انجام گیرد؛ در بحث موانع‌زدایی نیز مخاطب تمامی قوا هستند، باید همه مسئولان کشور همت داشته باشند و شعار سال محقق شود.

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیات رییسه مجلس در توضیح اقدامات مجلس جهت تحقق شعار سال گفت که در اولین جلسه هیات رئیسه و روسای کمیسیون‌ها درباره نحوه تحقق شعار سال بحث و بررسی‌های می‌شود و به مرکز پژوهش‌ها نیز ماموریت می‌دهیم تا بر این موضوع کار کند. اگر لازم هم باشد طرحی را در این زمینه آماده و به صحن علنی ارائه خواهیم کرد.

حمیدرضا حاجی بابایی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه با این توضیح که جهش تولید به پشتیبانی و رفع موانع نیاز دارد، افزود: برای پشتیبانی از تولید باید قوانین موردنیاز مصوب شده و قوانین مزاحم لغو شود؛ علاوه بر این، تمام امکانات کشور اعم از بانک‌ها، بورس و بازار سرمایه به سمت و سوی پشتیبانی از تولید برود. برای حمایت از تولید نیز به مدیرانی جهادی نیاز است. او راهکار مهم رفع موانع تولید را روی کار آمدن دولت انقلابی و جهادی دانست که کاملا در خدمت مردم بوده و با انرژی بالا و اعتقاد به ارزش‌های نظام، برای رفع موانع و جهش تولید گام بردارد.

علیرضا سلیمی، عضو هیات رییسه مجلس هم اراده ملی و جمعی را لازمه رونق تولید خواند و تاکید کرد: در این راه حذف قوانین دست و پا گیر و تلاش برای تولید محصولات داخلی با کیفیت و ارزان اهمیت بسزایی دارد.

صحبت‌های نمایندگان حکایت از عزم جدی آن‌ها برای پشتیبانی از تولیدکنندگان و رفع موانع پیش روی تولید دارد، انتظار می‌رود این مهم به صورت عملی و نه شعاری پیاده سازی شود تا بعد از یک دهه، تغییرات اساسی در عرصه تولید و حمایت از تولیدات داخلی رخ دهد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 139 views بار دسته بندی : مجلس شورای اسلامی تاريخ : 16 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها